Als je het werk waar je voor opgeleid wordt wél leuk vindt, denk ik dat je gewoon 'blik op oneindig' moet zetten, en door de zure appel heen moet bijten. Als ik daar niet zeker van zou zijn, zou ik in m'n vrije tijd een (on-)-betaalde stageplaats zoeken, waar je mee kunt lopen, zodat je een beter beeld krijgt.
Ook hangt het er van af, hoe lang je al met die opleiding bezig bent - als je net begonnen bent, heeft het misschien ook zin eens te praten met iemand die in z'n laatste jaar zit, en hoe die op de opleiding terugkijkt. Het eerste jaar is vaak een soort overvloed-worden met theorie, omdat er nou eenmaal een aantal mensen moeten afvallen (tenminste : dat was op de sportakademie zo - we werden in het eerste jaar overstelpt met bijv. elke spier benoemen met de latijnse naam - puur stampwerk....)
Maar als je gewoon verkeerd gekozen hebt, en je weet, wat je wél wilt, zou ik dáárvoor gaan. Een opleiding is tenslotte nog maar het hele kleine begin voor de richting waarin je de rest van je werkzame leven gaat lopen, dus het is wel belangrijk, dat je je werk ook zinvol vindt en het je tevredenheid en voldoening geeft, anders wordt het héél moeilijk om jezelf te blijven motiveren.