kun je de shutle run test goed gebruiken om je conditie te trainen of is het alleen maar een test om je conditie "op te meten"?

Weet jij het antwoord?

/2500

aps je je record gaat verbeteren zet je steeds een stapje hoger maar ik weet niet hoe vaak je hem dpet want dan is het niet zo effectief maar ie kan jezelf wep uit dagen hoger te gaan

Het is bedoeld als test om je conditie op te meten. Maar als je deze test bijvoorbeeld 2 x in de week zou doen kan je je conditie er ook wel mee verbeteren. Dan moet je niet gelijk tot het uiterste gaan want dan gaan je spieren scheuren. Je kan dan bijvoorbeeld voor je zelf een schema maken dat je begint t/m trap 3 en dan per week 1/2 trap hoger gaat. Ik denk dat je dan na een aantal weken wel merkt dat het resultaat oplevert.

Tuurlijk kun je dit traine, en zo er steeds beter erin worde

Shuttle run test is een test om erachter te komen wat jou conditie is. Als je je conditie wil verbeteren doe je dit niet met de shuttle run test. Conditie verbeteren doe je in eerste instantie met interval. Snel, zachter, Harder rennen en dit tot je max afwisselen.

de test is alleen om te meten als je je conditie wil trainen kan je je beter bij een sport vereniging aanmelden en er ook heen gaan

De shuttle run test wordt vaak gebruikt om te meten wat je VO2max is. Dit is de maximale zuurstofopname. De shuttle run test wordt wel vaak gezien als een oefening om je conditie te trainen, maar deze is hier dus helemaal niet voor bedoeld. Hierbij komt ook nog eens dat je bij kinderen onder de 18 jaar de VO2max niet kan verhogen. Dit kan pas na deze leeftijd. Je VO2max zal dus in ieder geval niet verbeterd worden door deze test. Bij ons op school (Opleiding tot sportdocent) wordt er afgeraden om de shuttle run test te gebruiken in onze lessen omdat dit over het algemeen geen tot weinig voordelen heeft. Je kan er niet veel mee bereiken. Overigens is het natuurlijk altijd wel leuk om een shuttle run test te doen voor de mensen die een uitdaging zoeken en een zo hoog mogelijke "trap" willen behalen. Als je dus je conditie zou willen verbeteren, dan moet je dit zeker niet d.v.m. de shuttle run test doen! Dan zou ik eerder een hardloopschema maken en je hier aan houden. Hopelijk ben je hier wat wijzer door geworden! ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100