Wat kun je als gymleraar doen als een leerling erge vrees heeft met bijv ballenspel? Mwt wat voor steun?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (4)

Extra aandacht geven voor die leerling, als de rest bijvoorbeeld over de bok moet, kan je zeggen : Oke, probeer het eerst maar rustig aan. Daarna kan het altijd nog lukken. Bij een balspel zou u de hele klas kunnen vertellen dat ze voorzichtig moeten doen met de leerling met faalangst. Bij andere onderdelen kan u ook zeggen dat de rest zegmaar hetzelfde onderdeel doet maar dan iets moeilijker ( niveau 2 ) en de kinderen die dat nog niet durven mogen ook niveau 1. Heeft het kind misschien faalangst? Als dat zo is kunt u het ook aan de mentor ( als het op een middelbare school is ) vertellen en die zorgt er dan weer voor dat het kind een soort faalangsttraining krijgt zodat hij/zij er snel vanaf is en meer durft.
( sorry als het onduidelijk is )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de leerling een paar keer alleen laten komen en dan oefenen met de bal, eerst rustig overgooien en dat opbouwen door wat wildere spelletjes, later wat rustige kinderen erbij halen en samen laten basketballen, net zo lang tot de leerling het in groepsverband ook durft,

Vraag wel eerst waarom de leerling bang is voor balspelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belangrijkste is dat je extra aandacht geeft aan de leerling. De rest van de leerlingen hoeven niets te weten over zijn/haar vrees want dit zal een reden kunnen zijn om gepest te worden. Afzonderlijk oefenen en/of oefenen met een klas met jongere leerlingen is goed hiervoor. Je kunt de leerling dan aanstellen als 'hulpje' zodat er niemand ''verkeerd'' denkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er sprake is van irreele angst (bijvoorbeeld onevenredige angst om ernstige blessures op te lopen als je door de bal geraakt wordt) en de angst is (zoals je schrijft) echt erg, dan denk ik dat je als gymleraar niet veel kunt doen. Zo iemand heeft wellicht individuele psychologische begeleiding nodig. Natuurlijk kun je wel bijdragen om de angst niet te verergeren door bijvoorbeeld aan te moedigen. Maar ik zou het zeker bespreken met een team binnen school en eventueel de ouders.