wat moet je doen als je op een paard zit en die steigert?

de vraag is eigenlijk je zit op een paard en hij begint te steigeren wat moet je doen en kan je er levend van af komen enz...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.6K

Antwoorden (5)

Ik heb het een keer gehad. In mijn geval hielp het om het zadel goed vast te houden en naar voren te leunen, zodat je niet naar achter valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet gaan gillen etc om het paard nog meer te laten schrikken, goed het zadel vasthouden (aan de voorkant) en vooral niet naar achteren leunen. Probeer zo stevig mogelijk in het zadel te gaan zitten, en wacht tot het paard gekalmeert is. Natuurlijk kom je er levend vanaf:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet in ieder geval niet aan de teugels trekken anders valt ie straks recht achterover op je...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teugels los, niet erin gaan hangen, voorover in balans blijven en op het moment van stijgeren hem een ferme tik met de zweep tussen zijn oren slaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paard kan om verschillende redenen steigeren. Uit verzet of van schrik. Als een paard hier een soort van gewoonte van heeft gemaakt, dan kun je inderdaad drastisch ingrijpen door een tik met de zweep tussen de oren of zelfs een ei op het hoofd kapot tikken (daar schrikken ze van, omdat het lijkt alsof iets kapot gaat) of met een tennis racket,zodat hij zijn hoofd stoot. Maar goed, hier gaat het om acties om een slechte gewoonte af te leren en kun je alleen doen als ervaren ruiter onder professionele begeleiding. Wanneer een paard incidenteel omhoog komt is het van belang dat je vooral NIET gaat trekken of achterover gaat hangen. Voorover zitten is goed maar let op dat je je hoofd naast de hals houdt. De hals/manenkam tegen je neus is heel pijnlijk! Ondertussen een flinke brul geven kan het paard al voorwaarts laten gaan (niet gaan gillen in paniek maar met stemverheffing een commando geven) maar een korte harde beenhulp kan dat extra stimuleren. Daarna proberen zelf de rust weer te vinden maar het paard wel even goed voorwaarts houden, voor je ter ontspanning even gaat stappen en "weer vriendjes"wordt. Gelukkig kom je er meestal echt wel levend van af en bovendien steigeren paarden eigenlijk helemaal niet graag met gewicht op hun rug. Maar hopen dat je het dus niet gaat mee maken maar mocht dat wel het geval zijn, dan weet je nu misschien een beetje wat je kan doen.