Alle kleuren die je hebt, bij elkaar doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle kleuren door elkaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwart is niet te maken met kleuren, omdat zwart eigelijk kleurloos is en je met kleuren te mengen geen kleurloos zwart kan maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met de kleur donker kraplak en ultramarijn, kom je wel aardig in de richting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwart is geen kleur... Zwart is geen kleur[bron?] zoals de andere kleuren uit het spectrum. Zwart moet eerder gezien worden als het ontbreken van licht.
Als je geel blauw en rood mengt kom je het dichtst bij iets wat op zwart lijkt, maar in werkelijkheid is dit donkerbruin omdat zwart ren kleur is die je niet kan mengen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou zwart kunnen proberen, hoeft er niet één andere kleur bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Complementaire kleuren.
Dus groen bij rood, geel bij violet enz.
Je krijgt dan vaak een mooi zwart in een schilderwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met ZWART. Zwart en Wit zijn geen kleuren.
De antwoorden: met alle kleuren door elkaar, of : met alle complementaire kleuren, maken een zwartachtige toon. Aardetinten, héél donker bruin of héél donker paars, héél donker groen.... dat ligt aan de mengverhouding.. maar wit weerkaatst ALLE licht en zwart absorbeert AL HET licht. Kleur is wat je ziet wanneer een deel van licht wordt weerkaatst. (daarom zijn alle kleuren in bijvoorbeeld Peru veel intenser... door de ijlere lucht is de lichtinval anders dan hier)
Dus.. Zwart, echt zwart, maak je met... ZWART.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwart kan je aanschaffen in bepaalde tinten. Neem bv Talens, AMSTERDAM ACRYL
nr.735 OXYDE BLACK
nr.702 LAMPZWART
Standaard wordt bij het schilderen nooit zwart gebruikt, dit zwart is te 'schreeuwerig' (muv 702).
Daarom wordt gemengd.
Mengen met prumaire kleuren is foefelen, uitkomend op nooit het zwart dat minder schreuwerig is. Daarmee is het altijd iets, neem het van me aan.

Mijn gouden tip: Neem
403 Van Dijck Bruin
504 Ultramarijn Blauw
(zie toto)
in gelijke hoeveelheden. Je bekomt daardoor echt zwart, maar niet schreeuwerig zwart.
Nadien kan je wat experimenteren met de percentages, maar 50%/50% is perfect.

Grijstinten bekom je dan door te mengen met wit, ook niet witwit (nr. 104), maar
nr. 105 Titaanwit
prumaire = primaire.
Merk ook op dat de theorie hierboven wel klopt, maar dat je de praktijk je het best houdt aan wat ik je hierboven meegeef.... : Met 2 vingers in de neus perfect niet-schreeuwerig zwart!
Toegevoegd op 14 april 2021 15:45: tekst
Plaatje bij antwoord