Waardoor zijn afwisselingsoefeningen extra belastend?

Bij conditietraining kan ik met gemak een half uur hardlopen. Ik kan ook met gemak tien minuten touwtjespringen.

Als we echter hardlopen en elke 20 tot 50 m vier keer touwtjespringen, ben ik na vijf minuten volkomen uitgeput en buiten adem.

Waardoor is die afwisseling zoveel vermoeiender, zelfs vermoeiender dan eerst een half uur hardlopen en daarna ook nog eens tien minuten touwtjespringen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat je tijdens die korte, maar veel zwaardere belasting veel extra-energie van je lichaam vraagt. Ze noemen dit met een mooi woord 'interval-training', waarbij je dus je lichaam vraagt zo'n 90-95 % van het maximum te leveren. Dit werkt enorm konditie-verhogend, véél meer dan zoals je schrijft een half uur hardlopen en dan een tijdje springen. In de herstelfase van het touwtjespringen loop je al weer, dus je lichaam herstelt terwijl het een prestatie levert. Voor je hart en je spieren is dit een prima training, en de beste manier om je conditie te verbeteren.

Het lichaam bestaat uit een aantal op elkaar afgestelde systemen en mechanismen. Bloedsomloop, celgroepen zoals spieren, warmte afdracht. Bij het doen van 1 van beide activiteiten verandert langzaam de samenwerking: Meer zuurstof nodig in de benen, bloed gaat sneller pompen, meer temperatuur afdracht. Bij hardlopen gaat dit in samenwerking met het ritme. Als je gaat touwtje springen (alleen touwtje springen), gebeurt hetzelfde, maar op een ander tempo en een andere richting. Wanneer je ze afwisselt: Voorwaartse beweging verander je plotseling (binnen een paar minuten) in een op en neer gaande beweging, moet je lichaam in een bepaalde omslag maken, die extra energie vergt. Een van de sterkste veranderingen is te vergelijken als volgt: Stel je voor dat je een longdrinkglas met vloeistof (vergelijkbaar met je bloed) afsluit en ronddraait, de vloeistof gaat draaien, maar als je het nu de andere kant op wilt laten draaien, kost dat even tijd en zal eerst de vloeistof gaan klotsen, in plaats van netjes terug gaan draaien. Je gebruikt bovendien andere groepen spieren bij beide bezigheden, je lichaam is dus ingesteld om je benen zuurstof te geven, maar vervolgens wissel je van activiteit en hebben je armen en bovenlichaam plots ook zuurstof nodig. Echter heeft je bloed zich ingesteld op de hoeveelheid voor je benen. Dat houdt in dat je altijd een periode hebt waarin je veel te weinig zuurstof in je lichaam hebt.

Jr bedoelt interval training... Nou dat komt omdat je haart in de uitrust of herstelfase meer bloed gaat verpompen... Dus als de rest van het lichaam rust, dan gaat het hart nog eens extra door... Ga je dan het lichaam weer belasten, dan krijgt het hart het op dat moment dubbel te verduren... Dus dat kan voor mensen die hier niets van snappen zelfs funest zijn... Dus weet wat je doet bij interval training...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100