Val je van zwemmen nou wel of niet af?

Als je op internet kijkt zie je veel berichten dat zemmen niet goed zou zijn om af te slanken, dat sporten zoals hardlopen etc. veel beter zijn om vet te verbranden.
Waar slaat dit op? Als je zwemt ben je toch ook in beweging? Wat is waarheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
4K

Antwoorden (8)

Van zwemmen baantjes trekken val je wel af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hardlopen is niet per definitie beter dan zwemmen, om af te slanken. Voor mensen met veel overgewicht kan hardlopen een veel te zware belasting voor de gewrichten opleveren.

Verder is het zo dat met zwemmen de watertemperatuur belangrijk is. Als het water te koud is, zal je lichaam zich daartegen willen beschermen door vet op te gaan slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die laatste alinea slaat echt nergens op hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken heel dikke mensen uit landen met een erg warm klimaat, hoor. :-) Het zeker zo dat onderhuids vet een isolerende functie heeft maar verder wordt vet vooral opgeslagen als voedselreserve, dacht ik. En dan vooral op de 'verkeerde' plekken opgeslagen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je een plus voor het eerste deel van het antwoord. De laatste alinea had je beter niet kunnen vermelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe mee met die +. Zo negatief hoeft je antwoord ook weer niet beoordeeld te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Kees! En C4th, jij ook bedankt voor de plus, maar waarom had ik volgens jou de laatste alinea beter niet kunnen vermelden? Is de waarheid niet leuk om te horen? Van zwemmen krijg je dunnere armen, terwijl de onderhuidse vetlaag juist dikker wordt. Je lichaam probeert zich namelijk te beschermen tegen het koele water, door onder de huid vet af te zetten. De lage temperatuur bemoeilijkt de afbraak van vetten en kan tevens tot ingewandsstoornissen lijden. Uiteraard zal dit allemaal niet gelden in tropisch warm water, maar zwemmen in koel water om af te slanken, is in mijn optiek niet slim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste is het zwemwater in zwembaden in Nederland nooit zo koud als wat jij in gedachten hebt (want ik weet wel zeker dat vraagsteller dit niet vraagt om vervolgens in de Loosdrechtse plassen baantjes te gaan trekken). Ten tweede ben ik benieuwd naar een bron van wat jij beweert. Ik heb namelijk nog nooit gehoord van dat je van zwemmen een dikkere onderhuidse vetlaag krijgt.
Ik zou het me heel misschien kunnen voorstellen als je 24/7 in koud water ligt, maar dat half uurtje dat mensen meestal zwemmen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk, eerlijk gezegd, dat ingenomen energie eerder als brandstof gebruikt zal worden dan opgeslagen als vet als je in koud water zwemt. In evolutionair opzicht kan ik me er iets bij voorstellen. Dan moet je dus terugzien dat mensen in constant koude klimaten leven gemiddeld een dikkere laag vet in hun onderhuidse bindweefsel hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@C4th: Mijn bronnen zijn boeken van Dr. Franco Columbu en Robert Kennedy. Maar bronnen op Internet kun je verder natuurlijk zelf ook zoeken. Ik had er zojuist binnen twee minuten al 1 gevonden, maar als het je interesseert zul je wel meer bronnen vinden die mijn stelling onderbouwen. http://www.dieetblog.com/zwemmen-maakt-fit-niet-slank/
Met zwemmen verbrand je idd ontzettend veel calorieën.
Als je echt wilt afvallen is zwemmen de allerbeste sport daarvoor.
Per 20 minuten verbrand je maar liefst 660 calorieën.
Toen een tante van mij zo'n 30 kilo moest afvallen,gaf haar huisarts haar dan ook het advies ( elke dag) te gaan zwemmen.
Dus ik snap niet wie dat beweerd op internet,ik lees altijd het tegenovergestelde en dit klopt ook.
Het is ook wel bekend dat je met zwemmen veel calorieën verbrand en dus afvalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Baantjes zwemmen is zo goed en gezond voor je! Het is een ideale manier om af te vallen.. Zoals eerder aangegeven; je belast je gewrichten niet zoals bij hardlopen.

Het is ook goed voor je spieren en voor je rug en nek. Ik heb gemerkt dat je dan ook wat rechter gaat lopen en staan. Omdat je een (gespierdere) rechte rug krijgt plus het feit dat je afvalt.. Lijk je ook een klein beetje langer.

Ik persoonlijk vind het ook veel leuker dan hardlopen. vooral doen.. Het is trouwens ook effectiever dan hardlopen. Het is ook zeer goed voor je conditie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afvallen doe je door vooral en in de eerste plaats door je voedingspatroon aan te passen. natuurlijk, met lichaamsbeweging verbrand je calorieën maar als je die erna met dezelfde vaart weer naar binnen tankt is het resultaat 0,0. Bovendien is het effect van minder eten vele malen groter dan dat van lichaamsbeweging op je gewicht. Er is onderzoek naar gedaan en uiteindelijk bleken de resultaten van gewichtsverlies door alleen meer bewegen uiteindelijk bedroevend te zijn. Ook is het zo dat slanke mensen die veel bewegen dat vooral doen omdat ze niet teveel wegen en niet andersom. Dat neemt niet weg dat ieder mens lichaamsbeweging nodig heeft om gezond te blijven. Zwemmen is een uitstekende manier van bewegen omdat je je gewrichten er nauwelijks mee belast, zeker als je overgewicht hebt. Daarentegen is lopen weer beter voor sterke botten. (melk niet, maar dat is weer een ander verhaal)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Melk wel, maar dan wel rauwe melk!
Wit water uit de supermarkt inderdaad niet en zelfs niet met toegevoegde calcium. Mooie opmerking dat slanke mensen die veel bewegen dat vooral doen omdat ze niet teveel wegen, en niet andersom. Dat is een interessante kijk op de zaak! Plus!
Je kunt wel afvallen van zwemmen, maar dat houd namelijk ook in hoe intensief je ermee bezig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin, elke vorm van beweging helpt. Krachttraining is trouwens ook goed, meer spieren = meer vetverbranding.
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spierweefsel weegt meer dan vetweefsel...
Ritsuka
12 jaar geleden
Op de weegschaal lijkt het meer, maar je word wel slanker en strakker.
Weegschaal is niet zo goed, je kunt beter een meetlint pakken en op verschillende plekken de omtrek meten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook niet gezegd dat je antwoord verkeerd zou zijn. Wegen is inderdaad 1 methode; hoe je je voelt een tweede (fit en sterk of dun, mager en zwak). Wat je weegt is dan ook niet echt belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus.
ik denk dat juist zwemmen beter is dan hardlopen, omdat je tijdens zwemmen meer spieren gebruikt en zwemmen zorgt juist voor rust, ook al ben je hard aan het trainen. Het afvallen is niet alleen afhankelijk van het bewegen, maar ook van je voedingspatroon.