Wat is de reden ervan dat meerde voetbalclubs tegten woordig failliet gaan?

Hier boven was de hoofdvraag en hier onder een paar deelvragen.

1. Wat heeft de crisis met het faillisement te maken?
2. Wat zijn de gevolgen van een club die failliet is gegaan?
3. Voorkomen gelidinjecties zoals bij feyenoord een faillisement?
4. wat gebeurt er al zit eer een betaald voetbalclub in de schulden zit?
5. Waarom mogen voetbalclubs in Spanje bijvoorbeeld meet schulden hebben dan clubs uit nederland?

Mvg

Toegevoegd na 11 minuten:
Het liefts zo uitgebreid mogelijk!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je een scriptie aan het schrijven ofzo?

Antwoorden (5)

omdat ze meer geld uitgeven aan salarissen van spelers dan dat er inkomsten zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
door de crisis kopen ander clubs geen spelers meer waardoor d waarde van de spelers terug loopt.

zolang clubs meer geld uitgeven aan salarissen dan dat r binnen komt is het een bodemloze put

in het buitenland hoeven clubs geen sluitende begroting in te dienen bij de bond om een licentie te krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spelers verdienen zulke enorme bedragen dat daar niet tegen op te verdienen valt.En sponsors vinden het ook wel een keer genoeg
13 jaar geleden
De meeste clubs gaan niet failliet en dat is juist het probleem. Op één of andere manier willen de gemeenten dan toch juist niet dat de profclub die in hun gemeente zit geen betaald voetbal meer kan spelen, want ja... dat geeft toch op een of andere manier status.
Komt er dus op neer dat de burgers van die gemeente, of ze nu houden van voetbal of niet, op één of andere manier meebetalen aan het voortbestaan.

Hoe het komt dat veel voetbalclubs in de financiele problemen komen? Heel simpel: er wordt meer uitgegegeven dan er binnenkomt.
Er wordt te weinig geinvesteerd in de eigen opleiding, liever kopen ze een spits die zich al bewezen heeft, dat die speler bij die ene club excelleert kan ook met de kwaliteiten van het team waarin hij speelt te maken hebben. Dezelfde speler kan hartstikke falen bij zijn nieuwe club, wordt minder geld waard en wordt met verlies weer verkocht (Ja, ik heb Feyenoord hierbij in mijn achterhoofd, veel spelers gekocht die faalden bij Feyenoord, maar het later elders weer prima deden).

Gevolgen van een club die echt failliet is: Een groot aantal mensen die op straat staat (spelers, trainers, materiaalverzorgers, administratieve mensen etc).
Gebeurt het tijdens de competitie, dan vervallen alle punten die eventueel behaald zijn tegen de club die ertussen uit gevallen is.

Geldinjecties zoals bij Feyenoord, voorkomen direct faillissement. Nu denk ik niet dat Feyenoord ooit failliet gaat, daarvoor zijn er teveel mensen in Nederland die die club een warm hart toedragen. Maar bij kleinere clubs als een Veendam e.d. is het zeer goed mogelijk dat ze ondanks een injectie het niet gaan redden.

Wat er gebeurt als een betaald voetbalclub in de schulden zit: Strenge bezuinigingsmaatregelen. Soms punten aftrek (zie NAC in de eredivisie en een stuk of 5 clubs in de Jupiler League).
(Of zoals bij AZ: Als je als speler je shirtje ruilt met een speler van een andere club, dan mag je als speler 70 Euro aftikken).

In Spanje mogen de clubs op nationaal niveau misschien meer schulden hebben, internationaal wordt het moeilijker. Michel Platini (Voorzitter van de UEFA) heeft een plan dat clubs met grote schulden vanaf 2012 uitgesloten worden van de Champions League (of dat er door komt??). Hij is al begonnen in de Europa League, Real Mallorca mocht wegens haar financiele situatie niet deelnemen aan de Europa League, terwijl zij daar op basis van de resultaten van het voorgaande jaar wel recht op had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord, ik zal het veel aan hebben
ronron1212
13 jaar geleden
+
Ze betalen hoge salarissen die ze eerst nog konden betalen omdat ze veel sponsorgeld kregen. Door de crisis geven bedrijven minder geld uit aan sponsering waardoor er dus geld tekort komt bij clubs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoofdvraag
omdat er wereldwijd een finaciele crises is.
1 Minder inkomsten( minder sponsoring)
2 Verwijdering uit het betaald voetbal.
3 Ja , maar er is meer nodig.
4 Die clubs komen onder toezicht van de voetbalbond.
5 Dat is zo, omdat de jaarlijkse omzet groter is, een club
als b.v real madrid heeft een omzet die vele malen groter
is als b.v feyenoord.