Weet iemand een goed hardloopschema voor beginners?

Ik ben trouwens 12, en ik heb niet 3/5 kilometer als einddoel. Maar 10/15 min. achter elkaar kunnen rennen. Ik kan ook maar 1x per week hardlopen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (6)

Hardloopschema's kun je te kust en te keur vinden op internet.
Maar je bent nog erg jong.
Neem eens kontakt op met een atletiekclub bij jouw in de buurt. Stel je vraag daar eens. Daar wordt je goed en deskundig geholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een mp3 speler/ iPod? Dan kun je de 'start to run' podcasts proberen. Erg leuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stel voor dat je in aantal minuten rent. Bijvoorbeeld eerst drie keer vijf minuten, dan drie keer 10 minuten en dan 15 minuten.
Overigens ben ik nooit met een hardloopschema begonnen maar heb ik in een keer 20 min gerent, en dat is best te doen als je een niet al te snel tempo aanhoudt.
Ik raad je aan om ergens te gaan rennen waar het rustig is, zoals een park en neem je ipod en oortjes mee, is veel fijner en leuker als je tegelijkertijd muziek luistert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt niet? 5 minuten is heel weinig hoor. Voor iemand van 12 moet je als het goed is redelijk wat conditie hebben. Doe je ook andere sporten? Andere sporten doe je meestal een uur achter elkaar.
Maar probeer het maar gewoon met een langzame looppas, 5min is echt ontzettend weinig. Ik ren nu drie kwartier achter elkaar en hou dat goed vol, gewoon joggen, niet sprinten.
Als ik jou was, zou ik hardlopen niet als sport of oefening zien. Tenzij je bewegen haat.
Probeer gewoon eens stukjes die je normaal gesproken moet lopen, te rennen. Of een omweg te nemen of zo. Je kan ook proberen om de trap een keer met 2 treden tegelijk op te rennen, als dat lukt doe je dat voortaan. Je hoeft niet speciaal te gaan "hardlopen" en zeker niet met een schema. Doe gewoon waar je zin in hebt, als je maar beweegt. Eet goed, en ga later naar buiten om als het ware de gegeten energie eruit te gooien, op wat voor manier dan ook (maar het moet wel leuk blijven). :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelf doe ik vaak piramideloop. Ik krijg daar zelf erg veel conditie van. Ik ben op dit moment 14 en doe het nu zo'n 1.5 jaar. Dus ik denk dat het ook wel wat voor jou is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dat je eerst 1 min loopt daarna 2 daarna 3 daarna weer 2 en dan weer 1
Na elk ding neem je pauze bijvoorbeeld als je 1 min loopt 1 min pauze
Dat doe je dan op een dag
Volgende week kan je het moeilijker maken b.v 2,3,4,3,2
Week daarna 3,4,5,4,3
Je kan de pyramide ook hoger maken 1,2,3,4,5,4,3,2,1
Ofzo
Intervaltraining is een goede oefening. Zo bouw je steeds op en het is vermoeiender dan als je aan één tempo blijft lopen. Muziek in de oren helpt ook natuurlijk.