Hoe noem je een ratslag die je zonder handen maakt (turnen) ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
8.9K

Het beste antwoord

Dat is een losse of vrije radslag, ook wel een los of vrij rondat genoemd. (Rondat is een in Nederland iets minder gebruikte maar in Vlaanderen weer heel gangbaar (Frans) synoniem voor radslag.)

De figuur blijft het zelfde : het lichaam draait zijwaarts om de centrale as, om je navel zeg maar, alleen bij een vrije of losse radslag komen de handen niet op de grond.

Ik zou me er inmiddels overigens niet meer aan durven wagen ;-) - maar ooit, in mijn goeie tijd, durfde ik het op de evenwichtsbalk.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bedoel je dit (link) Volgens mij heeft het geen naam, maar heet het gewoon "ratslag zonder handen"...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu gaat dat niet meer, maar vroeger, mmm.... lang geleden, deed ik een radslag zonder handen, een flipover heette dat toen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heet een Arabier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt niet, bij een arabier kom je anders neer als bij de ratslag, dit heeft niets met de handen te maken -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@crea je hebt gelijk. Bij een radslag kom je eerst met je ene en daarna met je andere voet op de grond, terwijl je bij een arabier je benen sluit in de lucht en ze tegelijktijdig op de grond 'zet'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist, etl. En ja, je kunt ook een vrije / losse arabier maken - mits je goed kunt turnen natuurlijk ;-)
Dat heet een Baranie. Iedereen kent het als radslag zonder handen, maar Baranie is de officiële benaming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas ; een baranie maak je gewoon 'voorwaarts'.
http://mannaweb.net/index.php?m=menu_manna&c=exercise&exercise_id=374
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok ik geloof je. Ik stelde de vraag aan iemand die zelf geturnd heeft en die zei dat het zo genoemd werd. Dit is verder niet mijn wetenschap :-) Ik keek zelf ook nog even op internet en kwam deze site tegen waar het bij Trampoline springen een Baranie genoemd wordt. Al is het wel een site van Turnen :-) http://turnpagina.atspace.com/turnenalgemeen/allevormen.htm
Ik durfde het daarom aan om dit antwoord te geven :-)