hoe krijg je roest van je schaatsen?

er zitten allemaar bruine plekjes op de zijkant van de ijzers

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Schaatsen
28.3K

Het beste antwoord

Eenvoudig is het op te lossen met:
Maak een zalfje van boter en zout. Laat je ijzers daar 1 uur in weken. Veeg het daarna af met een doek / keukenpapier. Gegarandeerd dat het weg is

Tips om dit te voorkomen:
Droog de ijzers na het schaatsen direct af (ijs, sneeuw, dooiwater). Doe dit thuis nogmaals (condens!). Zo voorkomt u roest.
Gebruik de schaatsbeschermers alleen om op te lopen. Laat de schaatsen nooit in de beschermers zitten.
Vet de schaatsijzers na het schaatsenseizoen licht in.
Poets het leer van de schaatsschoenen op.
Laat natte schaatsen (ijzers of schoen) nooit drogen bij de verwarming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel erg bedankt ik heb het geprobeert en het is gelukt!!!

Andere antwoorden (2)

De roest verwijder je eenvoudig door de ijzers in een bakje met cola te zetten en met de zachte, sponzige kant van een sponsje de ijzers te wrijven tot de roest eraf is. Gebruik niet het stukje van de spons waar je normaal mee schuurt, omdat je dan krasjes op je ijzers kunt krijgen, en probeer de cola zo min mogelijk op de rest van de schaatsen te morsen, zodat je geen bruine plekken krijgt. Maak daarna de ijzers goed schoon onder een stromende kraan en wrijf ze droog. In cola zit een stofje welke met roest reageert tot een ander, wateroplosbaar stofje, terwijl het met niet roestig ijzer niet reageert. Als je het niet aandurft om je ijzers met cola schoon te maken, kun je de roest er ook af proberen te schaatsen. Het ijs wrijft dan de roest van je ijzers. Helpt dit allemaal niet of zijn je ijzers bot nadat het roest eraf is, dan kun je je ijzers gewoon laten slijpen. Na het slijpen zullen ze weer als nieuw eruit zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb goede ervaringen met de roest oplosser van HG aangelengd met water. Met een kwastje op de ijzers smeren en na een tijdje afspoelen en poetsen met een ruwe doek. Er zijn natuurlijk ook natuurlijke producten die kunnen werken zoals uien sap, zout en citroen en natuurazijn.

Na het reinigen de ijzers wel weer goed invetten.