Hoe groot en zwaar mag je maximaal zijn voor een pony van 1.10/1.15?

Een A dus. Het is een welsh.
Antwoorden als: zolang je met de gangen mee gaat, maakt het niet uit. Die antwoorden gaan rechtstreeks de prullenbak in; je zet een volwassene van 80 kilo toch ook niet op een shet?

A, Welsh, rank gebouwd (arabische bouw)
Hoe lang mag ik zijn (totdat het er echt raar uit gaat zien) en hoe zwaar (dat ze me nog wel kan tillen in galop)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
7.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjonge wat fanatiek zeg...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ platje
Dat ben ik inderdaad, dat moet je ook zijn in de paardensport.

Het beste antwoord

Volgens het paardenforum maximaal 30 tot 45 kilo. Deze is aan de kleine kant, dus ik zou zeggen : 35 kilo, hooguit. En bij een normale lichaamslengte begint het er dan ook eigenlijk al een beetje grappig uit te zien. Maar de lichaamslengte is voor het paard niet interessant (vooral niet als je benen de grond nog niet raken - want dan weet je ZEKER dat je te groot bent, al weeg je 30 kilo), het is uitsluitend het lichaamsgewicht dat telt. Dus ook iemand van 1,40 die 75 kilo weegt, zet je niet meer op zo'n klein pony'tje.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de lnk het hele schema voor elk type / gewicht / draagkracht paard, van A-pony tot een paard met een schofthoogte van 1.85...

...ik mag hoe dan ook alleen maar op twee paarden zie ik ;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
En hoewel het schema niet heilig is, kun je er gemiddeld van uitgaan dat het gewicht van de ruiter nooit meer mag bedragen dan 15 % van het gewicht van het paard, want dan wordt het echt schadelijk. Zo'n ukkeponny zal om en nabij de 250 kilo wegen, en dan kom je dus weer in de buurt van de 37,5 die ik had aangegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okey, ik ben veels te zwaar voor deze pony.
Niet gemerkt, want een andere pony lijkt me gewoon keurig te kunnen dragen (andere pony, pony van 1.20) die zou 40 kilo kunnen dragen en ik ben 60.
Bedankt voor alle antwoorden!
Gelukkig gaat er met deze pony ook gement worden, dat is nog veel leuker
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankje ik vroeg me af of ik nog kon rijden op Mn shet maar ze is best groot nog allen ik weeg 59.8 en ze bokt als ik op haar ga zitten dus ja

Andere antwoorden (2)

Richtlijn is dat hij maximaal 7,5 tot 8% van zijn lichaamsgewicht mag dragen mits hij niets mankeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je hakken mogen elkaar niet raken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?
Ik zie hier op deze site: http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/100/gewicht-ponypaard Ik kijk bij welsh, neem daar ongeveer het gemiddelde van: 270 kilo.
270:100 x7.5 = 20 kilo 20 kilo? De grootste merrie bij ons is een D
400:100x7.5=30 kilo.
Die draagt 2x zoveel als ze dan eigenlijk zou mogen. Klopt dit? Doe ik iets fout?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb me vergist (oeps) Voor paarden geldt dat je tussen de 10 en 12,5% als max aanhoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is een pony? Maakt dat ook nog verschil uit? Omdat pony's ook anders zijn gebouwd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah dat maakt zeker verschil uit.. Per ras en per schofthoogte.. http://www.bokt.nl/wiki/Gewicht op deze link staat dat een welsh tussen de 300 en 350 zit maar je kunt het zelf via die website opmeten.. Elk paard is anders.. Zolang hij niet te dik is en niet te mager en de conditie goed te doen is is het paard wel op een goed gewicht..
Een shet mag 50 kg. Maar deze is groter maar slanker gebouwd ik zou zeggen 60 kg