Wat is het beste sportdieet als je vegetarisch bent?

Ik doe sinds kort mma en wil hiervoor werken aan spieropbouw

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Koolhydraten Het is belangrijk als sporter voldoende energie op te nemen in de vorm van koolhydraten. De koolhydraten worden in het lichaam omgezet en opgeslagen als glycogeen. Glycogeen gebruik je bij inspanning als brandstof voor je spieren. Wie vegetarisch eet krijgt doorgaans genoeg koolhydraten binnen in de vorm van brood, granen, peulvruchten, pasta's en aardappelen. Vind je het moeilijk om voldoende voedsel op te nemen om op gewicht te blijven, denk dan ook eens aan meer geconcentreerde voedingsmiddelen; bijvoorbeeld gedroogd fruit in plaats van vers fruit. Voedingsvezel Volkorenproducten, peulvruchten, groenten en fruit maken de vegetarische voeding rijk aan voedingsvezel. Voedingsvezels zijn onverteerbare bestanddelen, die goed zijn voor de darmwerking. Wel zorgt veel voedingsvezel ervoor dat de te consumeren hoeveelheid eten groter is dan bij een vezelarme voeding die evenveel energie levert. Om toch genoeg calorieën op te nemen is het van belang meerdere maaltijden verdeeld over de dag te gebruiken. (Topsporters nemen gemiddeld 35 à 40% van de calorieën op in de vorm van tussendoortjes.) Eiwitten De eiwitbehoefte van sporters is hoger dan gemiddeld, omdat het lichaam meer spierweefsel en daardoor een hogere eiwitstofwisseling heeft. Met name bij het begin van de training, als het lichaam veel spiermassa vormt, moet je wat meer eiwitten opnemen. Dit kan door bij elke maaltijd verschillende eiwitrijke producten te gebruiken, zoals granen, peulvruchten, zuivelproducten, noten, ei, tofu en tempeh. In het algemeen zal er bij een gevarieerde voeding die voldoende energie bevat, niet snel een tekort aan eiwit ontstaan. Vet Net als bij de doorsnee voeding, is het verstandig ook bij de sportvoeding niet te veel vet te gebruiken. Onder andere omdat de opname van vet ten koste gaat van die van koolhydraten. Gebruik daarom zoveel mogelijk halfvolle of magere zuivel(producten), besmeer brood dun met boter of halvarine en eet niet te veel vette tussendoortjes. Dus liever een boterham of fruit dan gevulde koeken tussendoor...

Bronnen:
http://www.vegetariers.nl/voeding/voeding_...

Veel pasta's eten en als je wel vis eet, veel verschillende soorten vis.

Koolhydraten eten want die zijn er voor om je ergens snel op te reageren. Als je aan het hardlopen bent bijvoorbeeld, moet je snel kunnen reageren. Eet natuurlijk ook gevarieerd! Niet elke dag hetzelfde eten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100