Hoe kan het dat je bij inlopen van schoenen pas na een week problemen krijgt?

Ik heb voor mijn vakantie nieuwe bergschoenen aangeschaft. Uiteraard direct begonnen met inlopen. De eerste week eigenlijk geen problemen gehad, maar vanaf week twee krijg ik last van de "tong" van mijn rechterschoen (of hoe noem je die flap onder de veters), die drukt pijnlijk op één van de spieren van mijn voet. Hoe kan het dat de schoen de eerste week prima zat en dan nu dit probleem geeft (en belangrijker: hoe los ik dit op)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb een maand geleden ook nieuwe bergschoenen gekocht, normaal heb ik maat 38 maar de verkoper zei dat je altijd een maat groter moet nemen. Je mag namelijk bij het schuin naar beneden lopen je tenen niet tegen de voorkant van je bergschoen voelen. De bergschoenen zijn wat hoger als mijn vorige maar lopen super. Ik heb ze nooit ingelopen en nergens last van gehad, en ik loop toch in een week totaal 80 kilometer. Als ik jou was zou ik terug gaan naar de zaak waar je ze hebt gekocht, misschien hebben ze wel een oplossing voor je probleem. Want zo goedkoop zijn goede bergschoenen toch niet, die van mij waren 220 euro, maar lopen als de beste!! Hier volgt nog wat informatie, ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes! Bij sportschoenen en in het bijzonder bij wandel-en trekkingschoenen, treedt vaak het probleem op, dat de tong tijdens het buigen van de schoen te hard is. Bij de enkels kan dit tot pijnlijke drukpunten leiden. De tong van de schoen is meestal voorgevormd, dat wil zeggen dat de bovenkant rond is en langs de contouren bij de wreef van de voet gebogen. Bij het lopen wordt de tong onvermijdelijk tijdens het buigen tussen de wreef en het onderbeen nog sterker afgebogen. Daarbij heeft de tong de neiging, de voorgevormde stand te behouden en daarbij het naar voren drukkende bovenbeen te veel weerstand te bieden. Daar komt nog bij dat het contact tussen het been en het bovenste deel van de tong te los wordt, zodat de tong ook nog te veel zijdelingse speelruimte heeft. Het C4 tong systeem, toegepast in de meeste Lowa-schoenen, is er op gebaseerd de voorwaartse beweging zo natuurlijk mogelijk te maken. Een reguliere (rechte) pasvorm kan door te dik of te dun gepolsterd materiaal te veel weerstand bieden en daardoor enerzijds drukpunten opleveren en anderzijds de natuurlijke afrolbeweging verhinderen. De tong en de schacht in het C4 tong systeem zijn asymmetrisch en anatomisch gepolsterd en gesneden. De tong is bijvoorbeeld aan de buitenkant van de voet c.q. het onderbeen dikker gepolsterd. De binnenenkel is in de schoen hoger gepositoneerd dan de buitenenkel. In de tong is een buigpunt aangebracht. De schacht sluit bovenaan beter aan, mede doordat de schacht anatomisch uitgesneden is. Door deze toepassingen wordt het wandelcomfort sterk verbeterd en het wegglijden van de tong tegengegaan.

Bronnen:
lowa.nl

Ergernis stapelt... en je komt in verzet als er een drempelwaarde overschreden wordt... Dat is met hangjongeren, met buren en met alles zo, dus ook je voet waar de flap gaat hinderen...

Dit heet de lip van de schoen. Dit is inderdaad heel vervelend. Je kunt proberen om de druk die door het dichtrijgen van de veters op je voet rust iets te verplaatsen door de veters anders in te rijgen. Als dit niet helpt, kun je teruggaan naar de winkel en het probleem uitleggen. Goede bergschoenen koop je om jaren plezier van te hebben. Als je echt goede schoenen hebt gekocht, heb je hier voldoende voor betaald. Je hebt ook garantie op je schoenen. Nu kun je gedragen schoenen over het algemeen niet meer ruilen, maar je hebt wel recht op service. Succes!

Bronnen:
eigen (wandel)ervaring met bergschoenen

Het kan dat je onbewust de veters een keer iets te strak hebt aangetrokken en zodoende de "lip" harder tegen je wreef hebt aangedrukt. Ook met normale veter schoenen is mij dit wel eens overkomen. De remedie is je voet rust gunnen door de betreffende schoenen minimaal een week niet te dragen en dan de eerst volgende keer dat je ze aandoet zeer bewust de veters vrij los over de lip trekken. Zodra je enige tijd gelopen hebt op die manier kan je later naar behoeven de veters voorzichtig strakker trekken.

Bronnen:
eigen ervaring ruim 40 jaar veter schoenen dragen