Waarom staan er bij voetbalwedstrijden in de eredvisie tegenwordig twee extra mannen bij de achterlijn, terwijl ze niks doen?

Verschillende keren is me al opgevallen, dat een scheidsrechter een beslissende fout maakt in het strafschopgebied, zonder dat de man bij de doellijn ingrijpt.
Zoals: bal over de doellijn, schwalbe, handsbal, e.d.
Afgelopen week bijvoorbeeld de handsbal bij AZ- FC Twente, die iedereen ziet, behalve de scheids.
Die man blijft daar dan bewegingloos staan. Gevolg Pieter Vink wordt geschorst en Twente gedupeerd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Ik heb ze in de eredivisie persoonlijk nog niet gezien, maar die vijfde en zesde man zijn puur en alleen aangesteld om te kijken of een bal over de lijn (doelpunt) is of niet. En zelfs dan lukt het nog niet altijd om tot een eensluidende beslissing te komen.
(persoonlijk vind ik dan ook eigenlijk dat er een hawkeye systeem in de doelen moet komen om te bepalen of een bal al dan niet over de lijn is, maar goed, over dat punt wordt al zolang gesproken zonder dat de Fifa of de Uefa er aan willen...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De 3e en 4e assistent van de scheidsrechter zit nu nog in een testfase, welke wordt uitgevoerd in de Europa League, en dus niet in de Eredivisie. Deze assistenten zijn er om te kijken of een bal wel of niet de doellijn is gepasseerd en/of om de scheidsrechter te attenderen op zaken die hijzelf niet heeft waargenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die staan er altijd dat zijn de grensrechters met een vlag wijzen ze aan of het een overtreding is dan beslist uiteindelijk de scheids