Telkens als ik ga sprinten krijg ik last van de voorkant van mijn bovenbeen, hoe kan dat en wat is dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Oorzaak: Deze blessure ontstaat vaak na het te snel opvoeren van de trainingsomvang en/of -intensiteit. Bij een nieuwe start na 3-4 weken niet hardlopen kan deze klacht al ontstaan. Lopen op een schuin aflopend wegdek. Beenlengteverschil. Platvoeten. Overpronatie. Lopen met een te grote paslengte. Ook het vastzitten van de onderrug kan deze klachten veroorzaken. Stijve spieren rondom het bekken veroorzaken extra wrijving aan de buitenkant van de knie. Advies is peesblad rekken en buitenkant bovenbeen. En rekken alle bovenbeenspieren. Minimaal 5 dagen rust. Stop met hardlopen net voordat de pijn komt. Voorkom kniebuigingen. Voorkom intensieve loopscholing in de eerste fase van herstel, vooral kniehef vormen. Gedoseerde opbouw loopbelasting bij hervatting. Krachttraining voorkant, en zijkanten bovenbeen.

Bronnen:
http://www.runningholland.nl/news/hardlope...

Het is duidelijk dat je de voorste vierkoppige spier van je bovenbeen te veel belast. Dit kan allerlei oorzaken hebben, maar het is dus de spier die je aanspant als je je onderbeen buigt. Begin je wel steeds met een goede warming up, voordat je heftig gaat sprinten? Het is nl. erg belangrijk dat je eerst je lichaam hebt opgewarmd, voordat je ineens aan een sprint begint. Natuurlijk geldt ditzelfde ook voor de cooling down. Als je die niet doet dan krijg je spierpijn door het melkzuur in je overbelaste spieren. Probeer je programma een rustig op te bouwen: eerst een warming up, een stukje flink doorstappen, een stukje draven en dan uiteindelijk pas gaan sprinten. Succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100