Angst voor bit indoen (paardrijden)?

Ik heb wel eens met paardrijden dat ik het bit in moet doen. Lijkt heel makkelijk, nou dus niet! Ik durf het niet. Al hebben mensen me verteld dat er in die hoek geen tanden zitten en ik heb het zelfs met mijn eigen ogen gezien, ik durf mijn vingers niet in de mond van het paard te steken. Heeft iemand hier tips voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.9K

Het beste antwoord

In het begin vond ik dit ook heel erg eng, maar ik gleed gewoon met mijn duim langs de Mond tot ik geen weerstand van de tanden voelde en deed dan mijn duim in de mond! Ik weet niet of je op een manege rijd? Maar veel paarden snappen wel dat als je het bit voor de mond houd dat ze dan moeten happen. Als ze van goede wil zijn ;) alleen niet tegen de tanden bonken, en als et erg koud is kan je het bit even tussen je handen opwarmen. Desnoods pak je een paar biksjes/sprietjes hooi en leg je die samen in je hand met het bit, doordat ze eten openen ze hun mond ook! Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Veel plezier met het paardrijden! Groetjes gns
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ;)

Andere antwoorden (3)

Als je het hoofdstel omhoog langs het hoofd doet, en je legt het bit tegen de tanden aan ( heel voorzichtig tussen de lippen doen), doen eigenlijk alle paarden hun mond open, en kan je het bit er zó inschuiven. Ik heb 3 weken in Wales bij een ponytrekkingcentre gewerkt, en heb nooit een probleem gehad het bit in te doen. Ook zónder in de mondhoeken te gaan wroeten....En ik zadelde elke dag zo'n 40 paarden op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik begon met paardrijden vond ik alles eng aan een paard
Als je een bit in wil doen doe het dan met Zelfvertrouwen want als jij bang bent of heel zenuwachtig dan voelt het paard het dis doe het gewoon ik weet dat het moeilijk is want heb het zelf ook meegemaakt en een paard bijt echt niet zo snel en anders vraag je een keer of iemand bij je komt staan em die eerst die vinher in die mond steekt en dan stop jij het er in en de volgende keer probeer je het zelf maar dan ook met iemand en dan ga je zo elke keer een stukje verder
Ik hoop dat je er iets aan hebt
Xxx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey,

Vraag eens iemand anders op stal om je te helpen. Dat klinkt misschien kinderachtig (wet niet hoe oud je bent) maar dat is het niet. Het is juist heel verstandig en ook prettig voor je paard!

Met je vinger in de mondhoek doen DWING je het paard zijn mond open te doen, hij kan niet anders. De meeste paarden hebben deze dwangmaatregel hele al niet nodig, en doen hun mond al open als ze het bit tegen hun lippen voelen, of nog eerder. Paarden die negatieve associaties met het bit hebben, bijvoorbeeld hardhandig door de mond getrokken, hebben uiteraard niet veel zin het bit in te doen en willen wel eens hun tanden stijf op elkaar houden uiteraard. Dit zie je onderandere veel bij manegepony's die veel te maken krijgen met jonge, onervaren kinderen.

Vraag iemand die verstand heeft van paarden je een keer te helpen en het opnieuw uit te leggen. Paarden voelen je spanning dus het is belangrijk dat je zelfvertrouwen ontwikkelt op dit gebied en leert hoe en paard denkt en daar naarvleert te handelen op een paardvriendelijke manier.

En als je niet opmeen manege rijdt is er nog een hele goeie optie tegen het niet in durven doen van het bit: BITLOOS RIJDEN! :-)