Ga je nou sneller of minder snel zweten tijdens sporten naarmate je het vaker doet en je conditie dus verbetert?

Ik vind het een beetje verwarrend, want ik lees allemaal omstreden berichten op internet over zweten bij sport. Ik weet wél dat je lichaamstemperatuur omhoog gaat tijdens inspanning. Ik heb een paar weken niet gesport en nu ik het fietsen weer opgepakt heb zweet ik al bij 2,5 km terwijl dat voorheen pas bij 10 km was.(ik fietste altijd 20 km per keer, maar ik ben nu weer begonnen met 5 km om het op te bouwen) Heeft dat te maken met een mindere conditie, of komt het door het weer?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk een kombi. In de 'zomer' zweet je ook gewoon eerder. En door je verminderde conditie wordt je sneller 'warm'. Misschien ben je ook wat zwaarder geworden. Zelf zie ik het zweten als loslaten. Niet alleen lichamelijke stoffen om je lichaam uit te helpen, maar ook mentale 'energie'. Dus reinigen. Waarin ik voorheen eigenlijk direct het zweet wilde wegvegen, laat ik het nu gewoon zijn vrije loop gaan. Dat is ook hetzelfde als met huilen. Direct de tranen wegvegen is een teken tegen jezelf dat je niet wilt en mag huilen. Dus ook een teken waarmee je tegen jezelf zegd om je emoties op te kroppen. Maar ik dwaal af...

Het heeft met beide te maken; Zweten heeft, in tegenstelling wat veel mensen beweren, maar 1 functie. En dat is afkoeling van de opperhuid. Als jouw conditie minder is, moeten jouw spieren harder werken, je hart -long ritme gaat goed te keer, dus er is meer energie nodig om vooruit te komen. Energie is warmte, hoe warmer jij het hebt, hoe meer je gaat zweten om de huid af te koelen. Als je een goede conditie hebt, hoeft met name jouw hart minder snel zuurstof rijk bloed rond te pompen, dus minder inspanning, minder energie nodig, minder warme dus minder zweten. Uiteraard heeft de omgevingstemperatuur er ook mee te maken. Fietsen in dit weer, doe je niet in een t-shirtje, althans ik niet. Kleding dragen waarbij de warmte niet snel afvoerd, draagt bij aan de verwarming van de opperhuid, en net als ik al beschreef, hoe warmer hoe meer je gaat zweten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100