Ga je nou sneller of minder snel zweten tijdens sporten naarmate je het vaker doet en je conditie dus verbetert?

Ik vind het een beetje verwarrend, want ik lees allemaal omstreden berichten op internet over zweten bij sport. Ik weet wél dat je lichaamstemperatuur omhoog gaat tijdens inspanning. Ik heb een paar weken niet gesport en nu ik het fietsen weer opgepakt heb zweet ik al bij 2,5 km terwijl dat voorheen pas bij 10 km was.(ik fietste altijd 20 km per keer, maar ik ben nu weer begonnen met 5 km om het op te bouwen) Heeft dat te maken met een mindere conditie, of komt het door het weer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.2K

Het beste antwoord

Ik denk een kombi. In de 'zomer' zweet je ook gewoon eerder. En door je verminderde conditie wordt je sneller 'warm'. Misschien ben je ook wat zwaarder geworden.

Zelf zie ik het zweten als loslaten. Niet alleen lichamelijke stoffen om je lichaam uit te helpen, maar ook mentale 'energie'. Dus reinigen. Waarin ik voorheen eigenlijk direct het zweet wilde wegvegen, laat ik het nu gewoon zijn vrije loop gaan.
Dat is ook hetzelfde als met huilen. Direct de tranen wegvegen is een teken tegen jezelf dat je niet wilt en mag huilen. Dus ook een teken waarmee je tegen jezelf zegd om je emoties op te kroppen.
Maar ik dwaal af...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je dwaalt niet af, je hebt een punt en ik denk dat de vraagsteller zeker begrijpt wat je bedoelt. Van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik begrijp zeker wat je bedoelt, ik veegde altijd mijn tranen weg (en nog steeds, als er andere mensen bij zijn, want ik schaam me soms voor mijn verdriet), maar nu laat ik ze meer toe. Dat zweten vind ik eigenlijk, hoe vies dat ook klinkt, héérlijk. Een teken dat ik leef. Dat mijn lichaam aan het werk is. Nadien ga ik dan ook altijd even lekker douchen, want op 1 of andere manier werkt water ook therapeutisch voor mij. Net of je je gedachten als het ware van je af spoelt. Dikke plus van mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja met douchen reinigt je innerlijke ook. Net zoals een edelsteen ook onder het stromend water kan worden schoongemaakt.
Je hebt heel goed door wat en waarom iets goed voor je doet.

Andere antwoorden (1)

Het heeft met beide te maken;

Zweten heeft, in tegenstelling wat veel mensen beweren, maar 1 functie. En dat is afkoeling van de opperhuid.
Als jouw conditie minder is, moeten jouw spieren harder werken, je hart -long ritme gaat goed te keer, dus er is meer energie nodig om vooruit te komen. Energie is warmte, hoe warmer jij het hebt, hoe meer je gaat zweten om de huid af te koelen.

Als je een goede conditie hebt, hoeft met name jouw hart minder snel zuurstof rijk bloed rond te pompen, dus minder inspanning, minder energie nodig, minder warme dus minder zweten.

Uiteraard heeft de omgevingstemperatuur er ook mee te maken. Fietsen in dit weer, doe je niet in een t-shirtje, althans ik niet. Kleding dragen waarbij de warmte niet snel afvoerd, draagt bij aan de verwarming van de opperhuid, en net als ik al beschreef, hoe warmer hoe meer je gaat zweten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord, dank je! Ik fietste trouwens in de waskamer (geen ramen, wel wasmachine/droger), met een trainingsbroek en shirt met lange mouwen aan. Behoorlijk warm. En ja, ik heb door oververmoeidheid ook even stil gezeten, en ben nog steeds oververmoeid, daarom bouw ik het ook zo rustig weer op. Nogmaals bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan hoor! Enne, die conditie komt vanzelf weer. Je houdt doorgaans altijd een basis-conditie, die pak je snel weer op. Het is moeilijker met helemaal geen conditie gehad te hebben iets op te bouwen. Dus komt helemaal goed met je. ;-)
Succes met trainen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is toch geen slecht teken dat ik nu wat sneller én wat meer zweet, bv een teken dat mijn lichaam te moe is om te sporten? Ik ben niet officieel burn-out, heb ook geen werk o.i.d., maar zit wel in een emo-periode. Maar goed, ik móet sporten van mijn huisarts én psych, dus ik moet het maar zien als iets goeds. :-) Helpt ook weer om mijn hoofdje leeg te maken. Dank je wel!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker geen slecht teken, teken dat je lichaam werkt zoals deze hoort te werken. Je helemaal kapot fietsen, buiten adem en erg verhit zonder een druppel zweet, dat zou pas een slecht teken zijn.
Enne, jouw laatste zin, beste medicijn voor de periode waar je nu in zit.
Komt goed!