Hoe laat ik mijn paard vooruit lopen na het achteruit stappen?

Hoii,

Ik heb een verzorgpaard genaamd Aron /3 . Het is een hele lieve en soms ondeugende fjord. Ik ben bezig met hem in rijden. Alles gaat nu ook wel goed onder zadel. Maar als ik een paar stappen achteruit wil doen lukt dat wel maar als ik hem aanspoor om weer vooruit te gaan blijft hij stilstaan. Als ik hem iets aantik met de zweep en aanspoor gaat hij weer achteruit lopen!

weet iemand hoe ik het Aron duidelijk kan maken dat hij vooruit moet lopen na het achteruit lopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Laat iemand je helpen. Zodra je achterwaarts bent gegaan neem je een paar seconden rust als hij stilstaat.

Vervolgens geef je één keer lichte beendruk; het voorwaarts-sein. Reageert hij niet, dan doe je het één keer flink duidelijk. Zorg wel dat je voor toestaat met je hand, niet tegenhouden natuurlijk.

Op het moment dat hij dan achterwaarts loopt laat je je instructeur één ferme tik geven met lange zweep achter op z'n broekspier.
Als je dit goed uitvoert zal hij als een speer naar voren schieten, maar dan ook alleen als je dit goed en consequent uitvoert.
Slechts één ferme tik! Niet 5 of 10 x kietelen met de zweep. Daar maak je een paard naar van.

Beloon hem duidelijk als hij luistert! Heel belangrijk. Oók als hij fors naar voren schiet, want dat was immers wat je van hem vroeg; hij moest naar voren!

Daarna probeer je hem zonder zweep op je been te laten gehoorzamen. Wel je instructeur achter de hand houden met de zweep voor het geval dat.
Niet tien keer er lauw tegenaan schoppen, liever in één keer goed!

Zo maak je een paard licht op de hulpen. Duidelijk en consequent zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ga alsjeblieft niet in de teugels hangen zoals antwoord 1. Respect voor het antwoord hoor, maar deze 'oplossing' is van toepassing op paarden die HER-opgeleid moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+! Duidelijk antwoord, je was me net voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Gelukkig denk jij er ook zo over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Niks meer aan toe te voegen! Alleen dat trekken bij het heropvoeden van paarden, die begrijp ik niet helemaal (reactie op antwoord 1). Maar goed. Je snapt waar het over gaat, ik hoop de vraagsteller nu ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, zo moet het. Niet twintig keer kietelen maar duidelijk zijn, en niet het paard tegen houden op de handen. Dikke plus! Jammer dat er maar 1 plus gegeven kan worden (Ookal ben ik ook bij paarden die HERopgevoed moeten worden van mening ben dat de tactiek in antwoord 1 zelden gebruikt moet worden. Paarden die niet luisteren, koppig zijn en verzet vertonen hebben daar een reden toe. Je kunt beter de oorzaak van het verzet aanpakken dan het verzet zelf. Maar goed, dat is mijn mening en heeft niet met jou antwoord (behalve de toevoeging) te maken ;-) Jou antwoord is naar mijn mening correct)