ik ben rond de 170 en 180 en weeg 52.5 kan ik dan ook nog op een c pony rijden of moet ik een grotere pony?

ik ben 15 jaar.
ik weeg 52.5
en ik ben rond de 170 180 kan dat nog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Antwoorden (6)

Ik denk dat je mee kan lopen hahaha!
Het kan wel, ziet alleen niet uit:$
maar als het alleen voor de hobby voor thuis is waarom niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betreft je gewicht zal dit waarschijnlijk goed kunnen, tenzij je pony aangeeft dat ie er moeite mee heeft. Idd, het ziet er niet geweldig uit;)
Indien je wedstrijden rijdt, zal de jury er waarschijnlijk niet weg van zijn.., dus zou dan toch over gaan naar een E of een paard. (ik heb tot mijn 14e op mijn 1.10m shet gereden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het voor de sport is; nee. Dan vind ik je absoluut te groot voor zo'n pony. Liever een E-pony of klein paard.

Maar als je gewoon recreatief rijdt; wat maakt het dan uit? Qua gewicht kan het wel hoor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik was 13 jaar toen ik in de sport overging naar de paarden en maar 1.60 groot. Ben nu nog steeds niet veel groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gewicht is prima, maar qua lengte zou ik dan gaan voor een paard van minimaal ca. 1.70 m., dat 'staat' veel mooier, tenzij het een IJslander is, natuurlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gewicht hoeft geen probleem te zijn, maar vaak zit het gewoon niet lekker op een te klein paard. Je kuit ligt te laag, waardoor je de hulpen niet goed kunt geven. En in draf ligt het ritme te hoog, waardoor zowel lichtrijden als doorzitten niet comfortabel zijn. Hierdoor krijg je (vaak) de neiging achterover te hangen, en dat belast de achterhand onevenredig.
Kortom: het kan als je je daarbij lekker voelt, en voor de pony hoeft het niet perse een probleem te zijn. Probeer eens een groter paard, dan zul je het verschil voelen. Bij jouw lengte past een paard van 1.65 a 1.70 het beste.
12 jaar geleden
Alle antwoorden hiervoor zeggen het eigenlijk al: qua gewicht: No problemo maar qua lengte niet echt mooi. En daarom voeg ik er nog wat aan toe. Met die lengte op zo'n kleine pony gaan zitten zal ook een negatieve uitwerking hebben op je houding en zit. Los van het moeite krijgen met het ritme van de pony, zal je je lengte waarschijnlijk ook gaan compenseren met een verkeerde houding tot gevolg. Inderdaad voor thuis verder niet zo'n probleem maar als je op den duur verder wilt in de sport zal je merken dat een foute houding makkelijker aangeleerd is dan afgeleerd. Heb vooral nog heel veel plezier met je pony. Ik heb voor de lol als 15 jarige met hetzelfde gewicht als jij nu, regelmatig, zonder zadel op mijn grote shetlander gezeten. En daar heb ik nu, na 35 jaar nog hele leuke herinneringen aan. Rijtechnisch leverde het me weinig op maar qua lol des te meer en daar gaat het natuurlijk óók om!! Have fun!