hoe moet ik mijn mountainbike afstellen op mijn lengte?

Als ik nu ga MTB'en heb ik al snel last van mijn schouders en nek.
Dit komt denk ik doordat mijn MTB niet afgesteld is maar het kan natuurlijk ook eraan liggen dat mijn spieren daar niet sterk genoeg zijn.

Ik ben zelf niet erg groot (1.65) en heb zadel dus op het laagste staan. Hoe hoog dat is weet ik niet maar het is een standaart MTB.

En hoe zit het met het afstellen van mijn stuur?
Moet die dichterbij of omhoog(Als dat kan?)

Ik heb er zelf niet echt veel verstand van, ben ook nog maar net begonnen ermee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
5.8K

Antwoorden (3)

Enkele vuistregels voor het afstellen van je mountainbike.

Hoogte van het zadel: Zittend op het zadel, met de hak van de voet op het pedaal, zet je de cranck (waar de trapper aan zit) in het verlengde van de zitbuis (waar het zadel op zit). Je moet op het zadel kunnen zitten, zonder jezelf omhoog te kunnen duwen of dat je je been extra moet uitstrekken om bij het pedaal te komen. Zorg er voor dat je zadel precies horizontaal staat.

Afstand achter de bracket (trapas): Zet de trappers in horizontale positie. Neem een touwtje, met een gewichtje eraan. Laat het touwtje van het puntje van de zadel naar beneden hangen. Meet (bij de trapas die naar achteren staat) vervolgens op de cranck de afstand tot het midden van de trapas. Normaal wordt aangenomen tussen de 5 en 9 cm. Maar hoeveel precies hangt af van de individuele voorkeur.

Afstand zadelpunt-stuur (lengte stuurpen): Zet je elleboog tegen de punt van het zadel, je onderarm richting stuur. Je vingers moeten het stuur net kunnen raken (dus langs de stuurpen).
Belangrijk is dat hierbij allereerst de afstand achter de bracket (trapas) gemeten wordt en daarna pas de lengte van de stuurpen bepaald wordt. De lengte van de stuurpen moet zo zijn, dat je comfortabel zit en niet te veel spanning op de bovenarmen (vooral triceps), nek, schouders en rug veroorzaakt. Ook na meerdere uren niet!

Hoogte van het stuur: Als je naast het stuur op de grond staat, moet je stuur op heuphoogte staan. Maar de hoogte van het stuur is vooral een punt van comfort en gevoel en is zeer persoonlijk. Indien je stuur bijvoorbeeld te laag staat, kun je problemen krijgen met nek, rug en armen. En het punt waarop of wanneer je last kunt krijgen is voor ieder persoon weer anders.

Zie bron!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had onlangs dezelfde vraag, maar dit betrof mijn zoon en een gewone fiets. Ik ben met hem langs onze fietswinkel/fietsenmaker geweest en zij hebben de fiets toen voor hem op de goede hoogte afgesteld. Zij hebben er verstand van en zien in één oogopslag hoe hoog je stuur en zadel moeten staan. Bovendien hebben ze de juiste apparatuur hiervoor binnen handbereik en is het voor hen dus een fluitje van een cent.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar ik weet natuurlijk niet of er voor een mountainbike andere "regels" gelden. Misschien zou je anders eerst even telefonisch contact op kunnen nemen, anders ga je voor niks langs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet het zadel op heuphoogte zetten.
en als je je stuur vastpakt, mag je je armen niet gestrekt hebben, er moet een lichte buiging in je armen zitten.