Waarom doet een zacht opgepompte volleybal meer pijn op je arm dan een harde bal?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
2.7K

Het beste antwoord

Dit heeft mijns inziens te maken met de wet van behoud van impuls, oftewel F.dt = m.dv.

Oftewel de impuls van de bal wordt bij de botsing omgezet in een stoot. doordat een zacht opgepompte bal meer vervormt tijdens de botsing, wordt er meer energie overgedragen aan de armen. Dit kun je ook opmaken uit het feit dat een zacht opgepompte bal minder ver terugkaatst dan een hard opgepompte. er wordt dus meer energie overgedragen aan de armen, waardoor dit dus als intensiever ervaren wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Is dat wel zo? Heb je het zelf ervaren?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een zachte bal die vormt zich meer op je arm en daardoor heb je dus meer huidoppervlakte dat geraakt wordt. Bij een harde bal vormt hij zich minder om je arm/hand.

Er van uitgaande dat de ballen even hard geslagen worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk ook vervorming van de bal. Het lig overigens ook deels aan het materiaal waarvan de bal is gemaakt en hoe vaak je speelt. Ik speel zelf en voel totaal geen pijn op mijn armen, hoe hard er ook geslagen wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is hetzelfde effect als bij een hand (vuist of platte hand);
Bij een harde bal is het raakoppervlak kleiner, maar de kracht die overgebracht wordt is even groot, immers zelfde snelheid en zelfde massa; (F=m*a).

Het grote verschil voel je al direct, een platte hand 'petst', een vuist niet, die voel je pas later. Omdat de kracht van de platte hand minder ver het lijf ingaat, worden vooral de pijnzenuwen aan het oppervlak van je huid geprikkeld. Hierdoor voel je direct de pijn. Geluk is dat de pijn meestal ook sneller verdwenen is. Bij een harde bal, of vuist wordt de impuls dieper de huid in gestuurd. Hier zitten aanzienlijk minder pijnzenuwen, maar omdat de beschadiging groter is, voel lje deze langer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heel simpel, de lucht maakt de bal lichter wanneer deze is gevuld.
massa van de bal is ook zwaarder wanneer deze minder luchtinhoud bevat. en dus komt de bal ook harder aan, en doet het meer pijn.