wat zijn een paar goede basis technieken voor een F3 elftalletje (voetbal)

Het seizoen is net begonnen en ik en een vriendin hebben samen de F3 en wat is nou leuk voor die kleintjes om te doen tijdens het trainen, wel iets waar ze van leren :D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (3)

Als warming up kun je altijd verschillende soorten tikkertjes spelen. Verder oefeningen om hun balgevoel te verbeteren bijvoorbeeld met de bal aan de voet slalommen om pionnen of flessenvoetbal. Ook is het handig om de met een oefening altijd 2 groepjes te maken die dan een wedstrijdje doen wie als eerste klaar is met een parcours. En natuurlijk een eindpartijtje. Zorg ook voor steeds verschillende teams zodat ze goed leren samenspelen. Je kan ook nog tips vragen aan de voetbalclub of andere f-trainers. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een oefening die altijd werkt: Zet een keeper op de goal (desnoods zelf keepen) En ga zelf rond de 10 meter een beetje schuin van het goal staan. De spelers gaan in de rij staan, en spelen op jou in. Jij legt hem mooi recht terug zodat zij mogen schieten! En natuurlijk neit te vergeten het eindpartijtje:p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ze niet leuk vinden om te doen, maar wel het allerbelangrijkste is 5 minuten warmlopen door bijv.tikkertje of kikkers nadoen.

Daarna kan je beginnen met 5 minuten naar elkaar overschieten met binnenkant voet, ongeveer 4 meter van elkaar vandaan. Dit hoeft niet zo hard mogelijk, maar zo gericht mogelijk. De andere neemt de bal met binnenkant voet aan. Als deze niet gelijk stil ligt of door rolt, leg je de bal (met je voet, niet met de handen) weer stil tegenover je maatje en schiet. Het is belangrijk dat ze bal eerst aannemen en dan pas weer schieten, anders rent iedereen door elkaar en leren ze niet aan te nemen. Doe deze oefening niet langer dan 5/10 minuten.

Je kan ze laten ingooien naar elkaar. Bal vanuit de nek met twee handen gooien en de voetjes op de grond laten staan. De ander neemt de bal aan, pakt m op en gooit m terug.

Wat goed in de smaak valt is strafschoppen nemen. Zo leren ze richten. Voordat ze gaan schieten moeten ze in jouw oor fluisteren in welke hoek ze gaan schieten, hierdoor nemen ze de tijd en concentreren ze beter. Strafschoppen neem je met de wreef. Zorg dat het standbeen naast de bal staat bij het schieten en dat de tenen van het been waarmee geschoten wordt naar beneden wijzen. Door je lichaam naar achter te brengen bij het schieten, gaat de bal omhoog. Dit kan je heel overdreven voordoen, zodat ze het zien.

Daarna kan je een spelletje doen, waardoor het teamverband versterkt wordt. Bijv.slalom om pionnen heen. Iedereen zit in hetzelfde team en 1 van jullie neemt de tijd op. Dit kan je wekelijks terug laten komen en je zal zien dat ze sneller worden en elkaar aanmoedigen. (hoe tactisch dit wordt gedaan maakt niet echt uit, als ze maar geen pionnen overslaan).

Om goed te leren dribbelen en vooruit te kijken, kan je ze het 'oversteekspel' laten doen. Iedereen heeft een bal, behalve de tikker. De trainer geeft een signaal dat iedereen naar de overkant kan dribbelen en dat de tikker de bal mag gaan afpakken. Iedereen die met bal aan de overkant staat is 'veilig'. Degene die overblijft zonder bal wordt de tikker. Als de tikker het drie keer niet lukt, wijs je iemand aan die hem/ haar mag helpen.
Een snellere variant is, als de bal is afgepakt, bal inleveren bij trainer en de tikker helpen.

Aan het einde natuurlijk een klein partijtje (zelf meedoen), waarbij van helft gewisseld wordt zoals in een echte wedstrijd. Hierdoor oefen je de 1e en 2e helft, want sommige gaan de 2e helft op eigen doel af.