Waarom zijn de meeste vechtsporten van Oosterse afkomst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
2.3K
capthavoc
12 jaar geleden
mooie vraag !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, +

Het beste antwoord

Het is m.n. ontstaan toen Chinese monniken,zoals de beroemde Shao Lin, zich moesten verdedigen tegen wrede oorlogsheren en hun gewapende bendes.

De vechttechnieken konden geperfectioneerd worden door de enorme geestelijke en lichamelijke discipline van dergelijke monnikenordes.

Omdat China dé oudste beschaving is van Azië (4.000 v.Chr.) en één der oudste beschavingen ter wereld is,heeft het die vechtsporten,zoals Kung Fu e.d.,kunnen uitbouwen,door de eeuwen heen.

Ook moesten veelal de plattelandsbewoners zich vaak verdedigen tegen gewapende roversbendes,omdat in het oude Chinese keizerrijk er veelal sprake was van burgeroorlogen en strijd om de macht tussen vele "warlords".

Veelal had de Keizer alléén maar in naam de macht over het Chinese Rijk.

In Japan,dat véél van de Chinese cukltuur had overgenomen,ontstond de kaste van de Samurai: de Japanse krijgers- en ridderklasse,die voor de regionale heersers,de Daimiu's (de landsadel),vaak vochten.

Vaak werd ook Japan geteisterd door machtsstrijd en burgeroorlogen tussen verschillende machtige Daimiu-clans.

ook in Japan had de Keizer vaak alleen maar in naam de macht.

Later werd de macht een tijd land door een soort opperste Krijgsheer,de Shogun,uitgeoefend.

De Sjogun of Shogun en de rivaliserende Daimiu's huurden vaak ook gespecialiseerde "commando's" in om b.v. guerilla-aanvallen en sluipmoorden op tegenstanders uit te voeren: de Ninjas.

Ook in Japan werden de vechtsporten tot in de finesses geperfectioneerd.

Veel van wat hierboven is verteld,geldt ook in meerdere of mindere mate voor andere Aziatische landen,zoals Korea,Thailand en Indonesië.

De cultuur gecombineerd met de geschiedenis en de gedisciplineerde aard van veel Aziatische volken verklaart dan dat daar véél meer vechtsporten zijn ontstaan....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat het bij het aziatische cultuur hoort , net zoals in Europa voetbal en US honk/softball American football.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de geschiedenis is met name karate onstaan op het Japanse eiland Okinawa, halverwege Japan en China.
Zowel de bewoners van Japan en van China en van veel zeelui uit Aziatische gebieden pikten daar veel verschillende vechttechnieken op. Het opmerkelijke eraan is dat dit ook de enige manier van vechttechnieken is, gezien in 1470 een algemeen wapenverbod opgelegd was.

Dit kàn een reden zijn waarom juist in die landen de vechtkunst zo groeide om enige vorm van verdediging eigen te maken. Omliggende landen zullen deze of enkele technieken opgepikt hebben en er na jaren en zelfs eeuwen hun eigen versie van gemaakt hebben. bv Taekwondo. Maar Kung Fu bijvoorbeeld bestond al in de 6e eeuw. Maar mijn eigen invulling denk ik ook dat het disciplinaire karakter wat veelal bij Aziaten aanwezig is, ook bijdraagt aan de ontwikkeling van vechtsporten. Het kost veel tijd, geduld en discipline om je dit eigen te maken.

In Europa zijn veel "lompere" vechtsporten onstaan, zoals het boksen en het Franse Savate.

Maar nog steeds onstaan er vechtsporten, cq technieken. Het Krav Maga bestaat pas sinds vorige eeuw, de oprichter ontwikkelaar ervan leeft nog steeds.
En dat is toch echt van Israëlische origine.