Waarom stuitert een tennisser de bal een aantal keer voordat hij opslaat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
1.2K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is het oorspronkelijk om te kijken hoe hard de bal is en hoe goed hij stuitert, om rekening mee te houden bij het slaan.
Veel tennisers doen het uit gewoonte, of omdat ze wachten tot de bal 'goed aanvoelt'. Er zijn er ook veel die bijgeloof hebben over het aantal keren dat de bal moet stuiteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Machtsvertoon..
Psychologische oorlogsvoering
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat hij eigenlijk had willen basketballen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is morse. Je moet heel goed opletten en dan weet je wat hij zegt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Routine. Houvast.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zodat de bal lekker zacht wordt, zachte ballen komen harder aan als deze een gevoelig punt raken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Automatisme en gewenning
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor sommige spelers is het gewoonte geworden de bal enkele malen te laten stuiteren. Bijvoorbeeld Novak Djokovic maakt er bijna een sport van om de bal zo vaak mogelijk op en neer te laten gaan. Op deze manier probeert hij eigenlijk zijn tegenstander uit zijn concentratie te halen. Door de langere pauze tussen de punten kan de tegenstander zijn focus op het spel verliezen en daar zou de speler dan voordeel bij kunnen hebben. Hetzelfde is het geval bij het gebruik van de handdoek tussen de punten. Eerst werd dit alleen gebruikt omdat de spelers zweet af moesten vegen. Maar nu doen ze dit al na het eerste punt. Dit is vooral voor de speler zelf een moment van concentratie en focus als hij of zij achter staat en zichzelf probeert te herpakken. Ook is het om het ritme een beetje uit het spel te halen. En een wat langere rustpauze te creeeren na een lange en slopende rally.