Wat is de maximale verantwoorde watertemperatuur in open water om een lange afstandszwemwedstrijd in te houden?

Ik stel deze vraag naar aanleiding van een bericht op nu.nl over lange afstandszwemmer Heister die niet op de 25 kilometer start bij het WK.

Als reden wordt in het artikel het volgende gegeven:

"De beslissing is gebaseerd op medische gronden. Wouda acht het niet verantwoord de zwemster zes uur of langer bloot te stellen aan een watertemperatuur van rond de dertig graden."

http://www.nusport.nl/zwemmen/2570809/heister-start-niet-25-km.html

Nu ben ik benieuwd wat er zo schadelijk is aan een zwem-watertemperatuur van 30 graden en wat dan de maximaal verantwoorde watertemperatuur is om dit kampioenschap in af te leggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
4.3K

Het beste antwoord

Zwemmen wanneer het erg warm is of in relatief warm water kan allerlei problemen geven. Tijdens lichamelijke inspanning wordt namelijk 75-80 procent van de benodigde energie omgezet in warmte. Bij een watertemperatuur hoger dan 32 graden Celsius kan een zwemmer zijn overtallige warmte niet meer kwijt raken, waardoor de lichaamstemperatuur gaat oplopen.
Bij watertemperaturen beneden 15 graden Celsius bestaat kans op onderkoeling en hartritmestoornissen.

De ideale watertemperatuur is 10 graden Celsius onder de lichaamstemperatuur, dus 27 graden Celsius (alleszins tussen de 25° en 28° Celsius). Dat is bijvoorbeeld ook de temperatuur die verplicht is voor zwemwedstrijden: beneden 25°C en boven 28°C mogen er geen zwemwedstrijden doorgaan. Voor waterpolo geldt een minimumtemperatuur van 15°C.

Voor baby's, peuters, kinderen, ouderen, invaliden en reumapatiënten geldt een iets hogere dan deze ideale temperatuur: invaliden en ouderen, omdat ze vaak minder actief zijn en kleine kinderen omdat deze een relatief groot huidoppervlak hebben. Bij baby's van 0 tot en met ongeveer 12 maanden dient de watertemperatuur in het zwembad minstens 32 graden Celsius te zijn; bij baby's die minimaal 1 jaar oud zijn dient het water een temperatuur te hebben van 30 à 32 graden Celsius.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow.. blijkbaar heb jij andere zoektermen in google gebruikt als ik, ik kon niets vinden. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog meer info: vorig jaar overleed Fran Crippen tijdens een zwemkampioenschap in open water, de watertemperatuur was toen ook te hoog, ca 30 graden.
http://www.masslive.com/newsflash/index.ssf/story/heat-tight-turns-a-concern-for-open/1c5fe28d343a4d2995d29ab74be01bb8
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, uit het artikel op nu.nl had ik al begrepen dat er vorig jaar een sporter overleden was. Maar ook hierin gaf het artikel erg weinig info.

Andere antwoorden (1)

In open water zwemmen is vaak vechten tegen de elementen. Bij slecht weer is het opboksen tegen de wind, golfslag, stroming, soms het koude water en soms de koude boventemperatuur. Maar ook wanneer het goed weer is is het bepaald geen pretje: de zon verbrandt je rug, de blaren zitten er soms op.
Al enkele jaren is de temperatuur van het zwemwater waarin gezwommen mag worden een hot item. Daar geeft het KNZB-reglement (op basis van de FINA en LEN-reglementen) vrij uitvoerig informatie over.
Regelmatig vragen verenigingen dispensatie watertemperatuur aan omdat de zwemexploitant niet bereid is de temperatuur tijdens wedstrijden terug te brengen naar maximaal 28 graden. Het effect van inspanning bij hogere watertemperaturen is bestudeerd. De hartslag van de zwemmer in water van 33 graden is duidelijk hoger dan bij dezelfde belasting bij 26 graden, waardoor er minder hartreserve bij grotere inspanning is. De Adviesraad is van mening dat sporten in een watertemperatuur van 27 graden de optimale temperatuur is. Een temperatuur van rond de 30 graden is zonder medische problemen redelijk veilig. Boven de 30 graden wordt sterk afgeraden gezien het verhoogde risico op cardiovasculaire klachten.
Amadea