Waarom zijn er bij schaken en dammen aparte mannen- en vrouwenkampioenschappen en -competities?

Men zegt wel eens, dat vrouwen van het zwakke geslacht zijn. Geldt dat ook voor de hersenen? Ik kan mij dat laatste niet voorstellen. Waarom bij denksporten als dammen en schaken de mannen en de vrouwen toch apart?

12 jaar geleden
in: Sport
4.1K

Antwoorden (3)

Een theorie is dat vrouwen door te tijd heen (evolutie) geleerd hebben hun aandacht over meerdere zaken te verspreiden (kinderen verzorgen, wassen, koken etc.) en mannen geleerd hebben zich te richten op één taak. Om deze reden kunnen vrouwen over het algemeen ook beter multitasken dan mannen.
Deze verspreiding van aandacht gaat wel ten koste van de concentratie: een man kan zich over het algemeen beter en langer concentreren op één ding dan vrouwen. Mannen hebben dus een voordeel bij denksporten, en daarom zijn er aparte competities en kampioenschappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat. Wat die vrouwen doen zijn multitasken
corzijlstra
12 jaar geleden
Is het nu geen tijd geworden om de aparte wedstrijden af te schaffen? De maatschappij is veranderd. Veel vrouwen hebben tegenwoordig een baan. Tijdens het werk hebben ze geen andere beslommeringen. Dus ze zijn nu beter geconcentreerd op één ding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De evolutie is een proces dat honderden, zo niet duizenden jaren nodig heeft om zelfs kleine veranderingen door te voeren. Een in de laatste paar jaar veranderde maatschappij verandert daar niets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Mannen hebben _dus_ een voordeel .." Ehm... Ga je van multitasken slechter of juist beter schaken? Ik zou het niet weten, voor beide is wat te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van multitasken ga je slechter schaken, je moet er goed je hoofd bij houden! De theorie uit het antwoord van Bliets ken ik en het lijkt mij een plausibele verklaring, de emancipatiegolf ten spijt...
Tot een paar jaar geleden deed Judith Polgar gewoon mee aan tournooien hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schaken en dammes zijn nou echt sporten, die ideaal zijn voor deelname door mannen èn vrouwen. In veel sporten, zoals atletiek of tennis kan dat niet, omdat het daar een uitgemaakte zaak is, hoe het zit met de verschillen in lichaamsbouw, kracht etc.

Kampioenschappen en competities, alleen voor mannen of vrouwen zijn er dan ook nauwelijks, en als ze er zijn, worden ze over het algemeen niet serieus genomen. Zo was er van 25 juni tot 5 juli het Nederlands Kampioenschap Schaken voor vrouwen, maar ik zou niet weten wie daar gewonnen heeft. Het heeft gewoon geen enkele nieuwswaarde. En zo is er ook het wereldkampioenschap schaken voor vrouwen, maar dat wordt zelfs door veel vrouwen geboycot, zoals Judith Polgar (zusje Sofia deed er wel aan mee)

Vrouwen doen dus gewoon mee in competities, toernooien en kampioenschappen, en dat is ook wel begrijpelijk. Een toernooi voor alleen mannen zou zelfs weleens problemen op kunnen leveren i.v.m. discriminatie, en toernooien voor alleen vrouwen, daar hebben schakende vrouwen niet zoveel aan.

Het is maar goed ook, dat schaakclubs geen onderscheid maken, want hoe begin je in vredesnaam een schaakclub voor vrouwen, als maar 1 op de 100 van de schakers vrouw is. (ik gok dat aantal zomaar) Je krijgt nooit genoeg leden.

Wel worden er aparte, officiele lijsten bijgehouden, wie de sterkste vrouwen zijn in schaken. Maar dat zijn resultaten die tot stand zijn gekomen via gemengde toernooien.

Hoe het komt dat vrouwen niet snel tot de schaaktop doordringen, zal best iets te maken hebben met verschillen in manier van denken tussen mannen en vrouwen. Maar er valt ook zeker iets voor te zeggen, dat het historisch zo bepaald is. Je kunt dat vergelijken, met het feit dat er zo weinig vrouwen in de top van het bedrijfsleven zitten. Dat komt vast niet alleen, omdat vrouwen van het "zwakke geslacht" zijn, en veel meer, omdat het zo is gegroeid. Prima als daar in het bedrijfsleven, en in het schaken een beetje verandering in komt.

http://www.schaakbond.nl/2011/giri-hoogste-gerate-nederlander-op-fide-lijst-1-mei
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldkampioenschap_schaken_vrouwen
http://nk.schaakbond.nl/nkv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag mesher, Peng heeft weer het NK gewonnen, het is haar 13e titel... http://nk.schaakbond.nl/nieuwsberichten/2011-1/nk-vrouwen-10-peng-verslaat-haast-ook-tweede-keer
groetjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha.....zeg eens heel eerlijk: heb je dat opgezocht, of wist je het gewoon? Oftewel, heb je het kampioenschap gevolgd?
Ik volg het nieuws best een beetje, en mijn oog of oor valt best op schaaknieuws, maar ik ben het nergens tegengekomen. Ik vond het nieuws over dit NK pas, bij het beantwoorden van deze vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof dat ik het in de krant gelezen, maar moest het wel even opzoeken op internet (via Google). En het duurde even voordat ik het vond op internet. Dat zegt wel wat hè? Ik probeer al het schaaknieuws te volgen, want ik hou van schaken. Maar ja, ik ben afhankelijk van wat de krant belangrijk vindt want op internet volg ik het niet zo...