Waarom maakt men bij sommige sporten onderscheid tussen koningsnummers en andere nummers?

Bij zwemmen is de 100 meter vrije slag het koningsnummer. Is dan een gouden Olympische medaille op dat nummer meer waard dan en gouden medaille op bijvoorbeeld de 200 meter vlinderslag? Hetzelfde zie je bij het langebaanschaatsen bij de 1500 meter. En zo zijn er veel meer voorbeelden.

12 jaar geleden
in: Sport
2.3K

Antwoorden (2)

Een gouden medaille is in principe altijd evenveel waard. Of dat nu is voor een koningsnummer of voor een ander nummer maakt niet uit.

Het gaat om het emotionele verschil dat voor de deelnemers aan dat onderdeel telt: als je het koningsnummer wint, ben je eigenlijk de echte top. Maar dat is een persoonlijke beleving, niet een officiële status.
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Is het koningsnummer echt het zwaarste nummer, waarvoor het hardst getraind moet worden?
De koningsnummers zijn discutabel. Voor iedere sporter is het halen van een (gouden) medaille op een olympische spelen een droom, of het nou nog een koningsnummer is maakt niet uit.

Koningsnummer is een begrip uit de sportwereld. Het is bij wedstrijden de klasse of categorie, waarmee op dat evenement de meeste eer kan worden ingelegd. Meestal is dat ook het nummer, waarbij de grootste vaardigheid wordt gedemonstreerd. Sporters verschillen onderling nog wel eens van mening over welk nummer binnen de sport deze kwalificatie verdient.

Bij atletiek wordt de 100m wel het koningsnummer genoemd (hoogste snelheden worden daar behaald), maar je zou ook de 10.000m of de marathon het koningsnummer kunnen noemen. Omdat daar de meeste afstand (in zo snel mogelijk) wordt gerend (en dus het meeste uithoudingsvermogen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van itsme.