Waarom krijg ik pas de tweede dag na het sporten spierpijn?

Als ik op woensdagavond getraind heb, valt de spierpijn op donderdag meestal wel mee, maar vrijdagochtend zijn mijn benen haast niet te bewegen van de spierpijn.
Weet iemand hoe dat komt?

Toegevoegd na 6 dagen:
Het gaat er dus om dat ik een dag later GEEN pijn heb en TWEE dagen later WEL pijn heb! Ik vraag niet om een algemeen verhaal over spierpijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als ik echt flink gesport heb, heb ik vlak erna direct spierpijn. Ik weet dan dat ik flink bezig ben geweest en het melkzuur is gewoon flink aanwezig door de intensiteit van het sporten. Als ik de spierpijn pas op de 2e dag krijg, dan ben ik normaal aan het sporten geweest. Het melkzuur is bij de 2e dag pas aan het opspelen omdat de spierscheurtjes minder groot zijn. Toegevoegd na 7 minuten: Ik heb, nadat ik mijn ervaringen hier als antwoord op je vraag beschreef, nog even op Wikipedia gekeken (wat je zelf vast ook al gedaan zal hebben). Dit schrijven zij er over: * Vroege spierpijn (Immediate Soreness) Brandend gevoel dat ontstaat tijdens of direct na de training. De pijn wordt veroorzaakt door melkzuur dat de vrije zenuwuiteinden prikkelt. * Verlate spierpijn (Delayed Onset Muscle Soreness, DOMS) treedt pas na 24-48 uur op. De spieren doen pijn en zijn minder belastbaar. De oorzaak zijn microscheurtjes in het bindweefsel van de spier en het celmembraan. Volgens Roth (2006) is het type contractie van groot belang voor het ontstaan van DOMS. Excentrische spiercontracties zouden hierbij de grootste rol spelen en zorgen dus voor de meeste schade.

doordat je de spieren de dag er na niet genoeg gebruikt omdat, je de spierpijn dan al een beetje voelt. als je je spieren warm houd na het sporten en de dag erna merk je dat het wel meevalt

Spierpijn ontstaat wanneer mensen hun spieren op een voor hen ongewone wijze belasten. Soms zijn ook de gewrichten aangedaan. Spierpijn ontstaat vooral bij gebruik van spieren, die normaal niet of nauwelijks worden gebruikt. Ook bij mensen die regelmatig sporten komt overbelasting van de spieren nog regelmatig voor. Spierpijn kan ook worden veroorzaakt door te lang in een bepaalde houding te zitten, bijvoorbeeld tijdens een lange autorit. Spierpijn en stijfheid kunnen ook het gevolg zijn van kou of een verkeerde lichaamshouding of blootstelling aan plotselinge temperatuursveranderingen, koude, wind of tocht. Tenslotte kunnen spanningen leiden tot spierpijn in de schouder en nekstreek. Ook griep kan gepaard gaan met spierpijn. Bij overbelasting van de spier hoopt zich in het spierweefsel melkzuur op. Hierdoor kan de spier verstijven, met kramp als gevolg. Opgroeiende kinderen kunnen kramp krijgen zonder dat spieren overbelast zijn. Dit is een normaal, zij het pijnlijk, groeiverschijnsel. Als er ondanks rust binnen een week geen verbetering optreedt, is het raadzaam een arts te raadplegen. Er kan sprake zijn van een ontsteking. Dit geldt ook als u last heeft van zeer regelmatig terugkerende krampen. Zorg bij sporten vooraf voor een goede opwarming van de spieren en bouw achteraf de bewegingen rustig af, zodat de spieren weer tot rust kunnen komen. Dit is veel effectiever dan massage of het voorafgaand gebruik van spierpijnmiddelen. Alleen bij topsporters wordt spierpijn voorkomen met massage. Verder is het raadzaam om kou en tocht te vermijden en op te passen met een langdurige ongebruikelijke houding. Til zware voorwerpen op de juiste manier (door de knieën zakken). Toegevoegd na 42 seconden: Kan het zelf even niet beter omschrijven dan deze uitleg van de Kring-Apotheek...

Bronnen:
http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz34.html

Heb je na 2 dagen nog steeds spierpijn, dan is de mate van overbelasting voor je spieren wellicht te hoog geweest. Hoe intensiever je training, hoe langer je lichaam nodig heeft om de minuscule scheurtjes in de spiervezels te herstellen. Ben zelf een krachtsporter en om mijn lijf sneller te laten herstellen, voeg ik altijd extra (wey)eiwit toe aan mijn dieët. Zorg ook voor een goede warming up en een cooling down. Verder zou ik aanraden om de dag na de training in beweging te blijven. Zo houd je je spieren warm en voorkom je dat ze stijf worden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100