Hoe ziet een goede hersteltraining eruit?

Veel mensen zeggen dat in een trainingsschema af en toe een hersteltraining moet worden opgenomen. Maar hoe ziet een goede hersteltraining eruit? Ik bedoel: wat doe je dan, en in welke intensiteit c.q. met welke kracht?

En wanneer moet je zo'n hersteltraining inlassen? Sowieso regelmatig, alleen na een extreem inspannende training, of pas nadat je meerdere extreem inspannende trainingen achter elkaar hebt gedaan?

Is het volgens de huidige inzichten nog wel nodig zo'n hersteltraining in te lassen?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Sport
4K

Het beste antwoord

Het ligt er net aan welke inspanningen je verricht hebt en hoe je herstelt. Ook je leeftijd en conditie bepalen hoe lang en in welke mate je na een inspanning herstelt.
Het is dus lastig om 'zomaar' een algemeen goed herstelschema te geven.
Feit is wel dat het goed is om regelmatig een hersteltraining in te lassen, want actieve rust is beter voor
het herstel dan helemaal geen lichaamsbeweging.

Na het sporten is het goed om altijd een cooling down te doen om je spieren weer op lengte te brengen, de afvalstoffen af te voeren en je lichaamstemperatuur weer op peil te krijgen.
Na een zware inspanning is het zeker zo belangrijk dat je de vochthuishouding en energievoorraad aanvult en dat je daar niet te lang mee wacht.
Elk uur dat de aanvulling langer op zich laat wachten, kan betekenen dat je herstel een dag langer duurt. Daarom moet je ernaar streven om na afloop per half uur zo'n 40 gr. gemakkelijk verteerbare koolhydraten te eten en per kwartier 1/4 l. te drinken.

Na een zware inspanning, wanneer je na een dag of twee weer behoorlijk hersteld bent, kan je een rustig herstelloopje doen van een half uurtje. Voel je echter dat je nog niet voldoende hersteld bent, dan kan je beter rustig gaan wandelen (uurtje) fietsen (half uurtje)of zwemmen. Door deze activiteiten wordt de bloedcirculatie verbeterd.

Afhankelijk van het herstel, plan je de 1ste week nog max. 2 trainingen. Deze zijn ook afhankelijk van je herstel; minutenloopjes met oefeningen (als je slecht hersteld bent) tot een rustig duurloopje van 3 kwartier (als je goed hersteld bent).
Daarna ga je de belasting langzaam opvoeren, afhankelijk van jezelf en hoe je je voelt. Wel altijd op een laag tempo met af en toe een kleine inspanning.
Door een rustige hersteltraining gaan ook de kleine bloedvaatjes in de spieren gemakkelijker zuurstof en koolhydraten opnemen en afvalstoffen afvoeren.

Bij mijn bron kan je eens een schema voor hersteltraining van het hardlopen bekijken.