Sinds wanneer spelen (Nederlandse) voetbalclubs met één of meerdere sterren op hun shirt?

Ajax speelt inmiddels met 3 sterren, PSV met 2 en Feyenoord geloof ik met 1, maar sinds wanneer wordt er met sterren gespeeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.2K

Het beste antwoord

In Nederland heeft de KNVB deze onderscheiding in 2007 ingevoerd.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je hebt Nederlands tussen haakjes staan, dus ik ben nog even verder gaan zoeken.

Het eerste team dat ooit een ster op haar shirt zette om hun 10e titel te vieren was Juventus in 1958.

In Turkije is het in 2000 ingevoerd. Duitsland volgde in 2004. Amerika en Zweden in 2006.
http://en.wikipedia.org/wiki/Star_(football_crest)

Landen als Engeland, Spanje, Tsjechië en Kroatie doen niet mee aan dit gebruik.

http://de.wikipedia.org/wiki/Meisterstern#Traditionelle_Regelung_f.C3.BCr_nationale_Meisterschaften

"Na het winnen van de derde wereldtitel tijdens het WK van 1970 voerde het Brazilië voor het eerst sterren boven het logo. Eén voor elke titel. Na de titel van 1982 ging Italië ook sterren voeren en vanaf dat moment volgden alle landen met een wereldtitel. Uruguay heeft vier in plaats van twee sterren op het shirt staan, omdat zij hun olympische titels van 1924 en 1928 meetellen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gouden_Kampioensster

Een overzicht van de landen in Europa die wel meedoen met het "gouden sterrensysteem" en per hoeveel kampioenschappen er een ster bij komt vind je hier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gouden_Kampioensster#Overzicht_van_de_sterren_bij_Europese_clubs_voor_hun_landstitels
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de informatie!

Andere antwoorden (2)

Met ingang van het seizoen 2007/2008 mogen clubs met 10 of meer kampioenschappen in de eredivisie een ster op hun shirt dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke ster staat voor 10 keer landskampioen. En daar wordt altijd al mee gespeeld alleen er komt er pas na minimaal 10 jaar weer 1 bij en dan valt je het pas op :)