Is er, behalve bij squash, nog een andere sport waarbij de lijn geen onderdeel is van het speelveld?

Bij veruit de meeste sporten behoort de lijn tot het speelveld. Bij bijvoorbeeld tennis en volleybal wordt de bal ingegeven als hij op de lijn terecht komt.
Bij squash wordt een bal uitgegeven als hij de lijn toucheert.
Ik ben benieuwd of squash de enige in zijn soort is, of dat er nog meer sporten zijn waarbij de lijn geen onderdeel is van het speelveld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeeh... correct me if I'm wrong, maar in bovenstaand verhaal meld je dat bij squash de bal wordt uitgegeven als hij de lijn toucheert... Dan maakt de lijn toch ook onderdeel uit van het speelveld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, in zekere zin wel. Maar ik bedoel met speelveld het veld waar de bal in wordt gegeven. Bij veel sporten is dat tot en met de lijn en bij sommige sporten tot de lijn.

Het beste antwoord

Ik weet dat bij Rugby Union (de populairdere, 15-mans variant) de lijn ook buiten het veld is. Zelfs zover dat, wanneer iemand de bal vastheeft, en met één nop slechts één witgekalkte grasspriet van de lijn raakt, de bal reeds "uit" wordt gezien, en een spelhervatting volgt in de vorm van een line-out.

Er zullen er ongetwijfeld meer zijn, maar dit is de eerste die in me opkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, mooi voorbeeld. Dat wist ik niet:)

Andere antwoorden (2)

Dans.. :)

De lijn van de dans ligt niet op het speelveld, maar ligt in de danser(es)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij golf is de lijn niet altijd onderdeel van het speelveld.

Bijvoorbeeld witte lijnen die buiten de baan markeren zijn niet een onderdeel van de baan.

quote regels:
(Wanneer zowel palen als lijnen gebruikt worden om
buiten de baan te markeren, duiden de palen buiten de baan aan en de lijnen de grens. Wanneer buiten de baan wordt gemarkeerd door een lijn op de grond is de lijn zelf buiten de baan. De grens vanbuiten de baan loopt loodrecht omhoog en omlaag.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Golf was niet meteen de eerste sport waar ik aan zou denken.. maar wel leuk dat jij erop bent gekomen. Bedankt:)