Hoe ver kan een helium ballon maximaal vliegen in een ballonnenwedstrijd?

Ik heb voor mijn werk een ballonnenwedstrijd gehouden. Krijg de meeste kaartjes terug uit Duitsland (zo'n 200/300km), maar vandaag zat er ineens een uit Griekenland (3000km) tussen. Is dit mogelijk? Of heeft iemand proberen vals te spelen? (Het kaartje is overigens ook volledig ongekreukt en schoon)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
4.6K

Het beste antwoord

Ah, de vraag met antwoorden was weggehaald.
In de herhaling mijn antwoord:
Het lijkt mij niet te kloppen. Volgens onderstaande link was vorig jaar het Nederlands record ergens tussen 500 en 600 km, 3000 is dus nogal veel.
Verder: Was deze ballon wel bij benadering in de zelfde richting gevlogen, of had de wind speciaal voor dit geval een andere kant op gewaaid?
Je zou het kaartje gewoon niet mee kunnen nemen in de prijzen. Als het goed is, weet degene van wie het kaartje was toch niet dat zijn/haar ballon zo ver was gevlogen, al is het in dat geval wel sneu.
En als het niet goed is, als het inderdaad "fraude" was (opgestuurd of op laten sturen vanuit Griekenland), weet degene van wie het kaartje was meteen dat je het trucje doorhad.