Hoe worden de scheidsrechter bepaald bij (Nederlandse) oefenwedstrijden?

Ik zag gisteren bijvoorbeeld scheidsrechter Blom bij Ajax - Panathinaikos, maar wie bepaalt dat hij daar fluit? Gewoon de KNVB? En wie betaalt die man dan? Ook de KNVB?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Voetbal
1.8K

Het beste antwoord

Amateurverenigingen zorgen gedurende het gehele seizoen bij vriendschappelijke wedstrijden zelf voor de aanstelling van een scheidsrechter. De clubs zijn verplicht scheidsrechters aan te trekken die tijdens de competitie op hetzelfde niveau actief zijn. Een scheidsrechter mag geen wedstrijd aanvaarden die boven zijn niveau ligt.

Alle oefenwedstrijden van Betaald Voetbal Organisaties (BVO's) dienen door de desbetreffende BVO te worden aangevraagd bij de KNVB. Naar aanleiding van de ontvangen aanvragen stelt de afdeling scheidsrechterszaken betaald voetbal scheidsrechters, assistent-scheidsrechters en 4e officials aan.

Zo'n aanvraag geschiedt via een formulier, en bij het invullen daarvan dient te worden aangegeven aan welke partij de scheidsrechterskosten dienen te worden gefactureerd. De mogelijkheden zijn:
- Thuisspelende BVO/amateurclub
- Uitspelende BVO/amateurclub
- Beide 50% (alleen bij 2 BVO's)
- Bovenstaande niet van toepassing, maar een andere organisatie draait op voor de arbitragekosten.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord. De link van je tweede bron werkt helaas niet.
Amadea
8 jaar geleden
Met http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:UzaeNiffMJMJ:https://ebv.knvb.nl/overige/competitie-zaken2/vriendschappelijke-wedstrijden/aanvraagformulier-vriendschappelijke-wedstrijd+&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl kan je wel zien welke informatie er staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Top, nogmaals dank!!