Waarom heeft een golfbaan altijd 9, 18 of 27 holes? Waarom dat veelvoud van 9 en niet bijvoorbeeld 10?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
5.4K

Antwoorden (1)

Golfbanen hadden eerst geen 18 holes. Het aantal verschilde: 11, 22, 24, enz. De reden waarom 18 standaard werd, gaat terug naar St. Andrews in Schotland, de oudste van alle golfbanen.

De oorspronkelijke course bij St. Andrews (daterend uit de 15e eeuw!) bestond uit 11 holes langs een smalle strook land aan de zee. Elk gat werd twee keer gespeeld, voor een totaal van 22. In 1764,werden twee van de holes verwijderd en ging de course van 22 naar 18 holes (negen holes speelde twee keer elk).

In 1858,gaf de Royal & Ancient Golf Club of St. Andrews, het officiële bericht dat een ronde van 18 holes, een officiële wedstrijd vormde. Andere banen volgden, en door de jaren 1870, 18 holes was de norm.