Waarom was de "Miracle on Ice" zo belangrijk punt tijdens de koude oorlog?

Blijkbaar was dit een belangrijk sport evenement tijdens de koude oorlog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Je weet dat "Miracle on Ice" plaatsvond tijdens de Olympische Winterspelen neem ik aan?

"Sport werd steeds belangrijker in de Koude Oorlog. Oostbloklanden hadden zich succesvol op Amerikaanse sporten als basketbal en ijshockey en honkbal toegelegd om de vijand op ‘eigen terrein’ te verslaan en daarmee te vernederen. De Olympische Spelen waren hét platform, omdat ze alleen toegankelijk waren voor amateurs en profsport in het communisme officieel niet bestond.

Een sportieve clash tussen kapitalisten en communisten was daarmee altijd beladen, een metafoor voor oorlog.

De Sovjet-ploeg
In 1980 hadden de Russen vijf Olympische en dertien wereldtitels op zak. Op papier waren zij amateurs, maar in werkelijkheid waren ze alleen maar met ijshockey bezig.

De Amerikaanse ploeg
Van de voorgaande 35 wedstrijden tegen de Sovjets verloren de Amerikanen er maar liefst 28. Deze ploeg bestond uit studenten en enkele topamateurs. Letterlijk niemand kende hen."

http://www.sportgeschiedenis.nl/2010/04/04/een-wonder-op-het-olympische-ijs.aspx

"1980 was een politiek rumoerig jaar. De Sovjet-Unie was Afghanistan binnengevallen. In Teheran was Amerikaans ambassade-personeel gegijzeld. En president Carter sprak toen al openlijk over een boycot van de Zomerspelen, die later dat jaar in Moskou zouden worden gehouden.

Lake Placid was de afleiding die het land nodig had. Maar daarvoor moest wel het onmogelijke mogelijk worden gemaakt. Hoe versla je de Sovjet-Unie, was een vraag die eigenlijk niemand durfde te stellen.

Het uit universiteitsstudenten bestaande team versloeg de veelvoudige wereldkampioen Sovjet-Unie na een kokend gevecht met 4-3 en veroverde tegen alle verwachtingen in de Olympische titel. Aan de vooravond van de Spelen hadden de Russen in een oefenwedstrijd het Amerikaanse team nog even afgedroogd met 10-2.

Waarom de anders zo feilloze Russische machine die zelfs tegen geharde Amerikaanse profploegen was opgewassen die 22ste februari zijn draai niet kon vinden, bleef duister. De Amerikanen speelden weliswaar zeer goed en erg fanatiek, opgejut door het thuispubliek.

De Russen hadden echter een surplus aan techniek, ervaring en kracht. Olympisch kampioen in 1964, 1968, 1972 en 1976. Robotten uit het Rode Leger. Onaantastbaar, en toch gingen ze onderuit. In de herinnering van vele Amerikanen de beste, meest indrukwekkende wedstrijd van de twintigste eeuw."

http://www.sportkroniek.nl/sporthistorie1/800215_lakeplacid.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal niets aan toe te voegen.