Kan je zwemmen echt niet verleren?

Een tante van mij heeft al 30 jaar niet gezwommen( ze is nu 48)en ze wil graag gaan zwemmen om haar conditie te verbeteren.Ze durft niet goed.Kan je dat echt niet verleren?
Iemand ervaring mee?
Ik wil haar graag aanmoedigen,ze is nog jong genoeg om dit weer op te pakken(toch?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
5.4K
Kimath
13 jaar geleden
je blijft sowieso drijven, het belangrijkste is dat ze niet in paniek raakt. Gewoon in het ondiepe blijven, dan kun je voeten optillen om te zwemmen, en neerzetten om weer te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon rustig aan proberen in niet al te diep water. Ze zeggen dat je het nooit verleerd, net als fietsen. Wel leuk dat ze het weer oppakt, dapper hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,ik dacht dit ook allemaal wel.
Maar ze is zo vreselijk onzeker.
Misschien helpt het haar als ik de antwoorden en reacties laat zien.
Ik hoop er op!:-)

Het beste antwoord

Nee zwemmen verleer je niet , precies het zelfde als fietsen . Zorg wel voor dat je begint in water waar je kan staan . En als je naar zwembad gaat geef het aan bij het badpersoneel . Daarnaast zijn er talloze hulpmiddelen in een zwembad voor als ze angstig is . Zoals een flexibeam die kan ze onder de oksels doen . Of een wetbeld ( dat is een riem die je om doet dan kan je blijven drijven) succes ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat ze bang is om te verdrinken!:)
Maar het kan misschien wel helpen.
Bedankt!

Andere antwoorden (7)

Laat er eerst rustig met haar voeten alleen inzitten en dan steeds wat meer naar beneden dan tot ze goed staat en laat haar zwemmen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal eerst angst zijn. Daarna zal het beter gaan. Vooral langzaam beginnen.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het principe om jezelf drijvende te houden verleer je niet. Net als fietsen. Je zult daarbij eerst wat wiebelig zijn om het oude gevoel weer terug te vinden. Maar je valt niet. En bij zwemmen kan ik me voorstellen dat je je wat onzeker voelt. Ga eerst rustig rugwaarts trappelen. Dan went het weer. Je weet echt nog hoe je hoofd boven water blijft!
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij als je 30 jaar niet hebt gefietst moet je wel vallen!
Lijkt me..
Maar dat is niet aan de orde.;-)
Zwemmen kan je inderdaad niet verleren, maar conditie bepaalt wel hoe lang je het vol houdt. Eigenlijk kunnen we al bij de geboorte zwemmen blijkt uit o.a. bevallingen in het water. Op een gegeven moment moet je dit weer aanleren, maar in feite is dat leren er niet bang voor te zijn en het aanleren van zwemtechnieken om sneller vooruit te komen.

In een zwembad kan je het gewoon lekker uitproberen en lekker ontspannen.

Ik zou haar wel aanraden om met een groepje ouderen tw zwemmen, dat stimuleert natuurlijk heel erg. Maar ga het eerst eens opbouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ouderen?haha!
Als ik dat zeg is ze vast beledigd.
Ik dacht wel dat je zwemmen niet verleerd en aan haar conditie wil ze werken,dus volgens mij moet ze er voor gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik drukte me inderdaad wat ongelukkig uit. Ik bedoel meer leeftijdsgenoten. Net als bij kinderen is het belangrijk dat je er geen angst voor hebt. Ze kan natuurlijk gewoon beginnen om tijdens vrij zwemmen een paar baantjes te trekken.
Nee dat kan je nooit verleren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet uit ervaring dat je het niet verleert, alleen word je heel erg snel moe als je weer gaat zwemmen, ik haalde met grote moeite één baantje:-(
Laat je tante dus de eerste keer van diepe naar ondiepe of alleen in ondiepe zwemmen:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schrik enorm van de reacties die hier staan. Zwemmen kun je wel degelijk verleren. Zeker de juiste zwemtechnieken, zwemconditie (een hele ander soort conditie dan bij andere sporten) en kracht. Dit wordt zo vaak onderschat. Juist als je jarenlang niet hebt gezwommen is het verstandig om een opfris zwemles te volgen. Het is gewoon weg levensgevaarlijk om bijvoorbeeld in een meer te gaan zwemmen terwijl je lang al niet hebt gezwommen. Praat maar eens met mensen van de reddingsbrigade. Regelmatig worden ook zwemmers uit het water gevist die ooit hun A, B en C hebben gehaald. Maar naar mijn idee en ook eigen ervaring. Als je echt jarenlang niet hebt gezwommen, dan zit je qua niveau in Badje 4.
een jaar geleden