waarom ga je vanzelf naar boven terwijl je graag naar beneden wil in een zwembad ?

Mijn dochter van 5 zit op zwemles en moet wel eens wat opduiken. Ze vroeg zich af waarom ze toch steeds weer naar boven "dreef"terwijl ze eigenlijk naar beneden wil !
Ze heeft geen kurken meer om dus je zou denken dat je dan sneller zinkt ?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.2K

Antwoorden (5)

Omdat er lucht in je lichaam zit, ook als je het hebt uitgeblazen, zit er nog zuurstof in je aders etc. En zoals je vast weet is lucht lichter dan water dus drijf je naar boven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
de zuurstof in de aderen is niet meer in de gasvorm!!
Het is omdat er altijd nog lucht in je longen zit én omdat vetweefsel lichter is dan water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als lucht van de longen voldoende is, waarom verdrinken dan zoveel mensen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Fargh
Door paniek, bewusteloosheid of door gebrek aan kennis. Bovendien heeft menig gekleed mens zoveel gewicht in zijn kleren zitten (metaal) dat je daardoor weer wel zinkt. Alleen als je stil op je rug gaat liggen in het water en geen "zware" voorwerpen bij je hebt zul je kunnen blijven ademhalen met je neus boven water.
Dit gaat goed totdat je onderkoelt bent....in de winter hooguit minuten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@utrecht het was ook maar een gokje eerlijk gezegd
Omdat de lucht die in je longen zit wel drijfvermogen heeft. Probeer maar eens op de bodem te gaan zitten en dan al je lucht uit te blazen. Als je zo nog even (niet te lang ivm gezondheidsredenen) blijft zitten zonder te bewegen/zwemmen blijf je wel onder.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je dochter haar kin op de borst doet dan krijgt haar lichaam ook een soort van hoek waardoor het dan wel lukt om beneden te komen. Je moet haar wel van de angst afhelpen dat ze dan water in dr neus zou kunnen krijgen wat veel kinderen dan wel hebben.

Als dat allemaal niet lukt laat haar dan eens onder water afzetten tegen de kant. Herhaal dat een paar keer en vraag dan aan haar of ze dr kin op de borst wil doen. Hierdoor krijgt ze meer druk naar beneden door een veranderd zwaartepunt.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de opwaartse druk van het water. Je bent eigenlijk niet zwaar genoeg, dus het water duwt je omhoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door de opwaartse druk.
Archimedes heeft dat ontdekt en we kennen nu dan ook de beroemde Wet van Archimedes
Wet van Archimede":
Dit is één van de Natuurkundige Wetten die gerelateerd zijn aan duiken. De Wet van Archimedes stelt dat ‘elk object dat geheel of gedeeltelijk in een vloeistof is ondergedompeld, omhoog wordt geduwd door een opwaartse kracht die gelijk is aan het gewicht van de door het object verplaatste vloeistof
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals hier boven omschreven is juist. Eigenlijk kort gezegd indien de de totale volume van je lichaam lichter is als het het zelfde volume in water dat je verplaatst dan ga je om hoog. Heeft dus niets met lucht te maken, dat lichter is dan water.

Probeer maar eens aan de oppervlakte te drijven met je longen vol. op het moment dat je volledig uitademend zul je merken dat je gedeeltelijk of helemaal zinkt. Dit heeft niets met de lucht zelf te maken, maar met het volume van je lichaam. Als je uitademend heeft je lichaam het in feite het zelfde gewicht, maar minder volume. Eigenlijk wordt je soortelijk gewicht dus groter. Groter dan het soortelijk gewicht van de volume aan water dat je verplaatst

Wat daarnaast ook zo is is dat je bij het spannen van je spieren je volume van je lichaam groter maakt (maar het gewicht in totaal blijft het zelfde).

Kijk ook maar eens hier, hier wordt het wat technischer omschreven: http://www.megawetenschap.nl/www.megawetenschap.nl/Archimedes.html