Pleeg je ook roofbouw op je lichaam als je gaat sporten terwijl je eigenlijk burn out bent (slecht slaapt, oververmoeid, geprikkeld etc)?

Ik zou graag weer eens willen sporten, voor mijn conditie en mijn lijn, maar ook omdat het een geestelijke uitlaatklep is. Alleen, ik ben de laatste tijd erg moe, letterlijk opgebrand. Ik wil dan ook niet dat ik door te gaan sporten, roofbouw op mijn lichaam pleeg. Wat kan ik het beste doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Door een echte burn-out zit je in een neerwaartse spiraal, waar je zelf moet zien uit te komen. Een burn-out is een groot te kort aan geestelijke energie, dat je daardoor ook lichamelijk te kort gaat komen is goed mogelijk. De een heeft invloed op de ander. Uren gaan wandelen, naar je eigen tempo van dat moment is uitermate goed voor je, dat is ook een soort sport toch? En dan iedere dag, ook bij slecht weer! Ook als je er even geen energie/ zin in hebt. Ook al lijken andere dingen belangrijker. Ook als ze je voor gek verklaren dit te doen. Ooit ben ik er zelf, heel lang geleden er zo uitgekomen, nadat ik de pillen van de dokter weggegooid had . Ga nooit overdag onnodig zo maar op bed liggen. Geef er niet aan toe, een burn-out is als een hongerig monster, op den duur leg je hele dagen op bed. Al je spieren verslappen nog meer, dus nog meer moe! Het allerbelangrijkste ben je nu zelf!! Als het daar goed mee gaat, komt de rest aan de beurt. Ik heb met je te doen. Ik weet wat je meemaakt!

Integendeel! Fysiek goed in je vel zitten zal juist een positief effect hebben op je geestelijke gestel. Zoals voor iedere beginnende sporter geldt uiteraard wel - rustig aan en bij voorkeur begeleid beginnen. Zeker niet overhaasten! Succes en beterschap!

Doen wat goed voor jou voelt. Ik ben tijdens mijn burn out op body combat gegaan. Heerlijke uitlaatklep. Dat is een soort van vechtsport op muziek. Daarnaast ben ik bij dezelfde sportschool op mijn eigen tempo gaan fietsen en steppen. Eigen mp3 speler mee en ff tijd voor mezelf en mijn gedachte. Dus piekeren maar dan op de fiets :) Je zou denken dat je super fit moet zijn om te sporten maar je krijgt er zoveel energie van. Let wel, lekker op je eigen tempo. Ik weet verder niks van je situatie af maar bepaal zelf wat goed voelt voor je lichaam. Het moet wel leuk blijven. Je pleegt echt geen roofbouw op je lichaam als je goed naar je lichaam luisterd! Toegevoegd na 2 minuten: Of is het -luisterT- Ben zo slecht in d en t ...

Ja! Ik raad het je af om intensief te gaan sporten/fitnessen wanneer je zoals nu slecht in je vel zit. Je lichaam trekt dit momenteel niet, met grote kans op blessures. Zorg eerst voor goede voeding en goede nachtrust! Wat ik je wel zou willen adviseren: Ga flinke wandelingen maken. Ga naar het bos en ga lekker wandelen in de natuur. Lekker stevig doorwandelen, af en toe even slenteren en dan weer stevig doorlopen. En trek eens een keer een kort sprintje (indien je geen extreem overgewicht hebt) zodat je net even buiten adem raakt. Dan weer lekker doorwandelen, tot je adem weer normaal is. En pak ook je rustmomenten. Kom je een bankje tegen, ga lekker een half uur in het zonnetjes zitten! Succes!!

Geen roofbouw op je lichaam is, wanneer je begint met elke dag een stukje te gaan wandelen ( wandelen is wel degelijk een `sport`) en de afstand geleidelijk langer maakt. Zo bouw je je coditie best wel op hoor. Goed voor je geestelijke uitlaatklep en je lijn. Ga ervoor!!! Groet van C

Door te sporten ga je vanzelf ook beter slapen, je zal minder snel geprikkeld zijn en doordat je weer bezig bent met je lichaam, weer een positiever gevoel over jezelf krijgen( gezien je opmerking over je conditie en je lijn). je zal meer tot rust komen mentaal en fysiek doordat je beter gaat slapen en dus minder oververmoeid blijven. En tijdens het sporten maak je endorfine aan en wanneer je endorfine aanmaakt brengt dit een gevoel van rust, kalmte, geluk en zaligheid met zich mee. Kortom, lekker gaan sporten maar niet gelijk als een topsporter. Rustig opbouwen :-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100