Pleeg je ook roofbouw op je lichaam als je gaat sporten terwijl je eigenlijk burn out bent (slecht slaapt, oververmoeid, geprikkeld etc)?

Ik zou graag weer eens willen sporten, voor mijn conditie en mijn lijn, maar ook omdat het een geestelijke uitlaatklep is. Alleen, ik ben de laatste tijd erg moe, letterlijk opgebrand. Ik wil dan ook niet dat ik door te gaan sporten, roofbouw op mijn lichaam pleeg. Wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
3.1K

Het beste antwoord

Door een echte burn-out zit je in een neerwaartse spiraal, waar je zelf moet zien uit te komen.
Een burn-out is een groot te kort aan geestelijke energie, dat je daardoor ook lichamelijk te kort gaat komen is goed mogelijk.
De een heeft invloed op de ander.
Uren gaan wandelen, naar je eigen tempo van dat moment is uitermate goed voor je, dat is ook een soort sport toch?
En dan iedere dag, ook bij slecht weer!
Ook als je er even geen energie/ zin in hebt.
Ook al lijken andere dingen belangrijker.
Ook als ze je voor gek verklaren dit te doen.
Ooit ben ik er zelf, heel lang geleden er zo uitgekomen, nadat ik de pillen van de dokter weggegooid had .
Ga nooit overdag onnodig zo maar op bed liggen.
Geef er niet aan toe, een burn-out is als een hongerig monster, op den duur leg je hele dagen op bed.
Al je spieren verslappen nog meer, dus nog meer moe!
Het allerbelangrijkste ben je nu zelf!!
Als het daar goed mee gaat, komt de rest aan de beurt.
Ik heb met je te doen.
Ik weet wat je meemaakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, weg met die pillen van de dokter, met al hun vervelende bijwerkingen...+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel Eddy. Ik ben echter al 10 jaar aan de anti-depressiva. Ik heb een genetisch tekort aan serotonine. Is van generatie op generatie overgegaan. Zonder ben ik vrijwel suïcidaal. Heb het wel nodig dus. Ik ben daarnaast ook geneigd om overdag vaak een uurtje te gaan liggen, wat natuurlijk vreselijk slecht is voor mijn ritme. Maar soms ben ik zo verschrikkelijk moe dat ik geen stap meer kan verzetten. Wat dat betreft slokt de burn out mij inderdaad helemaal op.
Ik vind het erg moeilijk om de grens te vinden tussen rust nemen en actief worden. Mijn lichaam staat vaak in brand, ik heb dan een nerveus, bang gevoel. Voel mijn armen branden mijn benen, mijn romp. Ken je dat? En ik kan dan helemaal niets hebben, nog geen scheet. Wel erg jammer, want de wil om dingen te doen is er juist wel!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annap. begin met een klein wandelingetje en bouw dat langzaam op, laat je wil sterker zijn dan je lichaam en geloof me, dat is mogelijk.
Het gevoel dat je lichaam in brand staat, herken ik zeker wel, dan zit je tegen de paniekgrens aan!
Als iemand je dan aanraakt, al is het maar met een vinger, ervaar je als zeer onprettig!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annap.
je schrijft hieronder ergens, dat je wandelen niet fijn vind, maar dat mag niet van belang zijn als het beter voor je is!!
je lichaam is nog de baas over je geest.
je geest moet de baas worden over je lichaam, ook al mankeert er van alles aan dat lichaam.
Je geest dan ben je zelf, je lichaam woon je alleen maar in en veel woningen kennen wel gebrek.
Jammer dat je niet hier in de buurt woont, dan kon ik je misschien beter helpen.

Andere antwoorden (5)

Integendeel! Fysiek goed in je vel zitten zal juist een positief effect hebben op je geestelijke gestel. Zoals voor iedere beginnende sporter geldt uiteraard wel - rustig aan en bij voorkeur begeleid beginnen. Zeker niet overhaasten! Succes en beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doen wat goed voor jou voelt. Ik ben tijdens mijn burn out op body combat gegaan. Heerlijke uitlaatklep. Dat is een soort van vechtsport op muziek. Daarnaast ben ik bij dezelfde sportschool op mijn eigen tempo gaan fietsen en steppen. Eigen mp3 speler mee en ff tijd voor mezelf en mijn gedachte. Dus piekeren maar dan op de fiets :) Je zou denken dat je super fit moet zijn om te sporten maar je krijgt er zoveel energie van. Let wel, lekker op je eigen tempo. Ik weet verder niks van je situatie af maar bepaal zelf wat goed voelt voor je lichaam. Het moet wel leuk blijven. Je pleegt echt geen roofbouw op je lichaam als je goed naar je lichaam luisterd!

Toegevoegd na 2 minuten:
Of is het -luisterT- Ben zo slecht in d en t ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je! Al denk ik dat Bodycombat wat te zwaar voor mij is nu, ik ben ook nog niet zo lang geleden aan mijn knie geopereerd en die staat letterlijk en figuurlijk gezegd nog een beetje op losse schroeven :-p. Maar ze bieden het wel aan in mijn sportschool, evenals Zumba en Body Jam. Vind dansen dan ook heerlijk, ook een manier om me geestelijk te uiten, maar ik vind het al gauw zwaar worden omdat ik ook een kunsthartklep heb. Daarom doe ik soms maar een half uurtje mee en ga ik dan verder met mijn gewone programma. Maar dank je wel!!! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed van je. Laat je maar goed begeleiden... Body combat zou dan inderdaad zwaar zijn. Maar als je al een half uurtje lol kan hebben met dansen is dat super. Zo word het sporten niet zo eentonig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo Joni, kan zo maar gebeuren (een minnetje aantikken).
Dankjewel,dat je me een plusje hebt gegeven. Maar het gaat me eigenlijk niet om de punten hoor. Dit berichtje van jou, dat het je spijt, perongelijk een minnetje hebt aangetikt, is voor mij oneindig meer waardevol.
Ja! Ik raad het je af om intensief te gaan sporten/fitnessen wanneer je zoals nu slecht in je vel zit.
Je lichaam trekt dit momenteel niet, met grote kans op blessures.

Zorg eerst voor goede voeding en goede nachtrust!

Wat ik je wel zou willen adviseren: Ga flinke wandelingen maken. Ga naar het bos en ga lekker wandelen in de natuur. Lekker stevig doorwandelen, af en toe even slenteren en dan weer stevig doorlopen. En trek eens een keer een kort sprintje (indien je geen extreem overgewicht hebt) zodat je net even buiten adem raakt.
Dan weer lekker doorwandelen, tot je adem weer normaal is.

En pak ook je rustmomenten. Kom je een bankje tegen, ga lekker een half uur in het zonnetjes zitten!

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet even glimlachen van je antwoord, ben het helemaal met je eens!
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, zonder mijn sportschool zat ik nu nog steeds slecht in mijn vel. Daarom ook niet te fanatiek beginnen. En bij de sportschool krijg je zelfs tips om blessures te voorkomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitstekend gedaan Joni, ons lichaam moet werken, elke dag, dan gaat het met onze geest ook wel beter.
En sporten is werken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg lief, maar laat ik nou net een hekel hebben aan wandelen... Dan ga ik ook alleen maar piekeren en malen en al dat lopen is ook belastend voor de knie. Dan doe ik liever gerichte oefeningen (met begeleiding) en kom ik onder de mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed: Dank je! @Annepanne: En in het bos kom je onder de dieren...
Kan toch ook zijn voordelen hebben?
En in je vraag stond niets over knieklachten, dus daar heb ik ook geen rekening mee gehouden in mijn antwoord.
Maar wat je ook gaat doen, ik hoop dat je er weer snel bovenop komt, derhalve nogmaals: succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Annepanne: En oh ja, in het bos ruik je de natuur. In de sportschool ruik je met name zweet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap precies wat je bedoelt annepanne! Je hoofd moet leeg, wandelen was voor mij ook geen optie. Dan ging ik net zo piekeren en malen als op de bank. Ik moest eruit, onder de mensen... Ook al wilde ik t niet, het hielp wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dieren vluchten toch altijd voor de mensen? :-p Maar je tip is wel goed! Dank je wel! En ik ruik dat zweet allang niet meer hoor Conan! :-p
Geen roofbouw op je lichaam is, wanneer je begint met elke dag een stukje te gaan wandelen ( wandelen is wel degelijk een `sport`) en de afstand geleidelijk langer maakt. Zo bouw je je coditie best wel op hoor. Goed voor je geestelijke uitlaatklep en je lijn. Ga ervoor!!! Groet van C
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bovenstaande reactie bij Conan zei ik al dat ik eigenlijk helemaal niet van wandelen houd. Liever ga ik op heel laag tempo sporten, met begeleiding. Geeft ook endorfine. Maar dank je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry ik klikte perongeluk op de min!! Het spijt me... :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je een compensatieplus gegeven bij een ander antwoord. Was het wel eens met dat antwoord! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry Annepa, maar zoals je ziet, zijn er veel mensen die met je meeleven. Terwijl ik mij tekstje zat te tikken, (kben niet zo snel) waren er intussen al vele berichtjes voor je binnen gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou joh ik waardeer jouw berichtje ook hoor! Dikke plus!
Door te sporten ga je vanzelf ook beter slapen, je zal minder snel geprikkeld zijn en doordat je weer bezig bent met je lichaam, weer een positiever gevoel over jezelf krijgen( gezien je opmerking over je conditie en je lijn). je zal meer tot rust komen mentaal en fysiek doordat je beter gaat slapen en dus minder oververmoeid blijven. En tijdens het sporten maak je endorfine aan en wanneer je endorfine aanmaakt brengt dit een gevoel van rust, kalmte, geluk en zaligheid met zich mee. Kortom, lekker gaan sporten maar niet gelijk als een topsporter. Rustig opbouwen :-)