Waarom proberen ze de benen te pakken bij judo

Ik zie steeds dat als 1 in de houdgreep ligt, hij draait en probeert de benen van de tegenstander te pakken met zijn eigen benen. Waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.1K

Het beste antwoord

een klem telt alleen als jij de ander helemaal overmeesterd. is dit half gebakken, of niet helemaal goed dan telt de klem simpel weg niet. dus als jij geen controle over je eigen benen omdat de ander die in een klem zet, heb jij geen goede klem.

misschien heeft dit er niets mee te maken, maar je benen zijn de sterkste spieren in je lichaam. als je de benen van de ander overmeesterd, heb je al gelijk groot voordeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Om hem te tackelen zeker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te klemmen en pijn doen zodat de tegenstander niet meer weg kan komen dus moet opgeven of een aantal seconden in die houdgreep blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een regel. Als iemand in de houdgreep ligt en dan het been van de ander te pakken krijgt dan is de houdgreep over en moet de ander loslaten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een regel. Ook is het heel handig aangezien sommige judospelers nogal lenig zijn en van alles bij je kunnen doen met hun benen. Als je de benen vastpakt heb je daar veel mijdt last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De houdgreep is enkel geldig als je eigen armen en benen die niet in de greep betrokken zijn, vrij kunnen bewegen. Je krijgt punten naargelang de duurtijd van de houdgreep. Echter de tijd wordt gestopt als bv je been geklemd wordt. Als je je been terug zou kunnen bevrijden, begint de tijd opnieuw te lopen vanaf 0.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo valt hij af.