Ouders bij judotraining

Is het gebruikelijk dat ik kom kijken bij judotraining van mijn zoon? Hij is bijna 16 en gaat op judo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.1K

Antwoorden (9)

Alleen aan het begin en aan het eind als u hem weer ophaalt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een jongen van 16 wordt toch niet meer gebracht en gehaald?
Ga gewoon mee, de eerste keer en je ziet vanzelf of er nog meer ouders naar de training kijken. Bij de ene judoschool zal het meer gebruikelijk zijn dan bij de andere.
En vraag ook aan je zoon of hij het wel/niet prettig vindt, dat je mee komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is bijna 16, dus ik neem aan dat hij niet meer gehaald en gebracht hoeft te worden.
Als hij het gezellig vindt dat u een keer komt kijken, prima, maar ik vermoed dat op die leeftijd bij een gewone training weinig ouders zullen zijn. Wedstrijd is iets anders natuurlijk
anneliez
13 jaar geleden
Toen ik destijds nog op judo zat, was het gebruikelijk dat er ouders waren,. Wij hadden een cafetaria en vanuit daar had je uitizcht op het veld. Ik weet nog wel dat er heel veel ouders waren bij de jongeren (zo'n 6 tot 12 jaar), maar dat het daarna wat begon te minderen. De meesten kwamen dan alleen nog bij wedstrijden of uitreikingen van nieuwe banden/slips bij examens en dergelijke. Dit kan waarschijnlijk komen doordat ouders meer denken dat hun jeugd het zelf wel aankan (zowel zelf omkleden, ... als naar huis gaan) als dat ze ook geen pottenkijkers meer nodig hebben ;).

Ik zou maar aan je zoon vragen wat hij prettig vindt, maar ik weet nog wel dat de meeste ouders - ongeacht de leeftijd van het kind- wel de eerste paar lesjes meepikten, om te kijken hoe het hun kind beviel. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet gebruikelijk als hij al bijna 16 is.
Hij gaat er alleen naar toe of met vrienden en hij komt alleen thuis en jij vraagt belangstellend hoe het was.

Je kunt het hem zelf vragen, maar over het algemeen zul je op de trainingen weinig of geen ouders zien kijken.
Wedstrijden wel, dat is wat anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier in de sporthal niet. Wel bij de kleintjes, daar zitten meestal een paar ouders op de bank. Maar niet bij de groep in de leeftijd van jouw zoon.

Eerste keer wel. Leuk om wat foto's te maken. Maar dan is het verder echt zijn sport, zonder jullie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet niet kijken naar wat gebruikelijk is. Je moet kijken naar waar jij en je zoon het lekkerst bij voelen.
Ik heb mijn leven lang gesport. Mijn kinderen keken graag bij mijn training en ik ook weer bij die van hun. Ik heb zelf ook lesgegeven en vond het altijd fijn om te zien als vaders en moeders mee kwamen. Dat geeft aan dat er een goede harmonie en liefde in het gezin hangt. Dus het enige dat je je moet afvragen is wat je zoon er van vindt als je mee gaat. :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Kleine toevoeging. Het is wel heel vervelend voor zowel het kind als voor de leraar als ouders zich met de training gaan bemoeien door bv tijdens de les hun kind te zeggen hoe ze iets moeten doen of niet :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja een ouder mag toch trots zijn op zmzijn/haar zoon/dochter? En als het te lang is om helemaal naar hus te gaan zou ik lekker blijven kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij voor een kind van bijna 16 toch eigenlijk wel heel goed om dit soort dingen alleen aan te pakken. Ik weet niet hoe je het tot nu toe hebt gedaan, maar het is heel goed voor het zelfvertrouwen van een kind om dingen alleen te doen. Mijn dochter van 9 gaat alleen naar vioolles, heel af en toe ga ik een keer mee. Ze gaat in de zomer ook alleen naar gym, in de winter is het donker op haar gymtijd, dan haal en breng ik haar wel.
Volgens mij is het voor een jongen van 15 niet prettig als zijn moeder meegaat. Ik zou het ook een beetje van hemzelf laten afhangen. Geeft hij aan dat hij alleen wil gaan, laat hem dan zeker alleen gaan, je kunt niet eeuwig zijn hand blijven vasthouden.