Welke wijzigingen zijn er in de hockeyspelregels (elftal)voor het nieuwe seizoen (2011- 2012)?

Zijn er wijzigingen en zo ja kan je een korte uitleg geven over deze wijziging(en)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hockey
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook scheidsrechter? +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik ben clubscheidsrechter, coach, trainer (jeugdteams) Wel een grappige wijziging. Ik zag dat de vragen ook op hockey.nl komen.

Het beste antwoord

Er zijn 3 wijzigingen, waarvan 1 erg belangrijk:

Breaking the line
Wanneer een verdediger bij de strafcorner te vroeg uitloopt, wordt de strafcorner opnieuw genomen. De betreffende verdediger moet achter de middellijn gaan staan en de verdedigende partij zal de corner met één man minder moeten uitlopen. Als de doelverdediger te vroeg uitloopt, moet een andere verdediger zich achter de middellijn gaan opstellen.
Loopt de aanvaller te vroeg in, dan wordt de strafcorner opnieuw genomen en moet de betreffende aanvaller achter de middellijn staan. Maakt de aangever van de strafcorner een duidelijke schijnbeweging, dan moet deze worden vervangen door een andere aangever.

Penalty shoot out
Bij kwalificatiewedstrijden waar na de normale speeltijd en verlenging geen winnaar bekend is, worden er vijf penalty shoot outs genomen in plaats van strafballen. De aanvaller stelt zich met de bal op de 23 meterlijn op, de doelverdediger op de doellijn. Na het fluitsignaal mogen de aanvaller en doelverdediger gaan bewegen en moet er binnen acht seconden een doelpunt gemaakt worden. Lukt dit niet binnen acht seconden of begaat de aanvaller een overtreding, dan eindigt de poging zonder doelpunt. Maakt de doelverdediger tijdens zijn actie een overtreding dan wordt de shoot out opnieuw genomen, bij een opzettelijke overtreding wordt er een strafdoelpunt toegekend. Is er na vijf shoot outs van beide teams nog een gelijke stand, dan wordt er doorgegaan tot er een winnaar bekend is, via het sudden-death principe.

Maskers
Alleen een glad masker dat aansluit bij de vorm van het gezicht, is toegestaan bij het verdedigen van de strafcorner. Is het masker niet glad of sluit het niet aan bij je gezichtsvorm dan mag je als verdediger het masker niet gebruiken. Zo'n masker kan gevaar opleveren voor andere spelers in het veld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Voor de aanvallende partij maakt het dan wel minder uit als je te vroeg uitloopt. Want de aanvallende partij mag zelf weten hoeveel aanvallers je bij de lijn zet en kan een ander sturen. Dat van de penalty shoot out lijkt me leuk! Hoop dat ze dat ook gaan doen bij toernooien bij amateur hockey. Lijkt me leuker dan strafballen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Voor de aanvallende partij maakt het dan wel minder uit als je te vroeg uitloopt. Want de aanvallende partij mag zelf weten hoeveel aanvallers je bij de lijn zet en kan een ander sturen."
Klopt uiteraard, En wat die penalty shoot out, ik had zelfs gehoord dat ze strafballen helemaal gingen afschaffen (dus ipv een strafbal krijg je dan een shoot out). Maar dat komt dan MISSCHIEN volgend seizoen?

Andere antwoorden (1)

Strafcorner : breaking the line
Als een verdediger bij een strafcorner te vroeg uitloopt wordt de strafcorner overgenomen. De betreffende verdediger moet achter de middenlijn gaan staan en de verdedigende partij moet met 1 man minder de corner verdedigen. Als de doelverdediger te vroeg uitloopt hoeft niet de doelverdediger achter de middellijn maar wordt een andere verdediger aangewezen die naar de middenlijn gaat.
Als een aanvaller te vroeg inloopt wordt de strafcorner overgenomen. De betreffende aanvaller moet achter de middenlijn gaan staan. Als de aangever van de strafcorner duidelijk een schijnbeweging maakt wordt hij vervangen door een andere aangever.
Maskers voor lijnstoppers bij de strafcorner.
Met ingang van het seizoen 2011-2012 komt er einde aan het gedogen van allerlei soorten maskers die nu door lijnstoppers worden gebruikt bij het verdedigen van een strafcorner. Conform regel 4.2. van het spelreglement veld- en zaalhockey is het veldspelers toegestaan om bij het verdedigen van een strafcorner een glad masker te dragen dat aansluit bij de vormen van het gezicht, zolang die strafcorner duurt.
Indien een masker dus niet glad is of niet aansluit bij de vorm van je gezicht mag je dit als verdediger bij de strafcorner niet gebruiken. Dit masker kan gevaar opleveren voor andere spelers in het veld en is daarom verboden.
Penalty shoot out
Bij kwalificatiewedstrijden waarbij na de normale speeltijd en de verlenging nog geen winnaar bekend is volgen Penalty shoot outs in plaats van de bekende strafballen.
De aanvaller stelt zich met bal op bij de 23 meter lijn en de doelverdediger staat op de doellijn. Na het fluitsignaal mogen de aanvaller en de doelverdediger gaan bewegen en moet de aanvaller binnen 8 seconden een doelpunt zien te maken. Is de bal niet binnen 8 seconden over de doellijn of begaat de aanvaller een overtreding eindigt de poging zonder doelpunt. Maakt de doelverdediger tijdens zijn verdedigende actie een overtreding wordt de shoot out over genomen. Bij een opzettelijke overtreding van de doelverdediger wordt een strafdoelpunt toegekend. Is de stand na 2 x 5 shoot outs nog steeds gelijk dan wordt er doorgegaan tot er een winnaar bekend is conform het sudden-death principe.