hoe kan ik het beste boilies maken voor te vissen

Ik wil het gaan maken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
2.1K

Antwoorden (2)

het deeg:
het deeg van een boilie-mix bestaat uit eieren, water en een combinatie van meerdere soorten melen. deze combinatie/verhouding kun je zelf bedenken! wel is het belangrijk dat je uiteindelijke deeg een beetje een geur heeft (Hier kan je ook geurstoffen voor gebruiken), hiervoor kun je vismeel of gemalen pellets gebruiken. enkele voorbeelden van te mengen melen zijn: koekjesmeel, griesmeel, polenta, maismeel, vleesmeel en tarwemeel.Ook beschuitkruimels, droog brood en talloze andere ingredienten zijn mogelijk.
Het belangrijkste bij het maken van de boilies is dat je deegklomp één goed geheel is en niet afbrokkelt. dit kun je voorkomen door het toevoegen van eieren en water aan je droge mix. per 100 gram (droge) mix moet je ongeveer (iets minder) één ei rekenen. Een klein scheutje water is voor 1 kg mix al genoeg. met deze verhoudingen komt het in de praktijk niet zo nauw, als het voer te droog is kun je er altijd naar eigen gevoel een eitje bij doen of wat water. wanneer je voer te nat/plakkerig is, kun je er zelfs weer wat meel bij doen!

het rollen:
na het maken van het deeg moet je deegklomp veranderen in boilies. hiervoor maak je gebruik van een boiliespuit en een boilieplank (niet per sé nodig, wel handig). zorg er wel goed voor dat de doorsnee van je spuitdop 2 tot 3 mm kleiner is dan die van de boilieplank. bij een plank van 20 mm moet je bijvoorbeeld een spuitstuk van 17 mm gebruiken. de rede hiervan is dat het deeg na het spuiten erg uitzet (2 tot 3 mm)!
tip: zet tijdens het rollen van de boilies alvast het water aan wat je gaat gebruiken om je boilies te koken, dit voorkomt lang wachten.

het koken:
het koken van je boilies is erg eenvoudig. het principe is dat je je boilies zo'n 3 minuten in kokend water moet laten liggen waardoor ze een harde buitenkant krijgen (het eiwit van de eieren die je hebt gebruikt stolt dan namelijk). het koken mag ook best iets langer duren, bijvoorbeeld een minuutje of 4-5. leg je boilies na het koken ongeveer 12 uur te drogen op een theedoek. dit mag ook iets langer zijn (bijv. 24 uur), maar let er wel op dat hoe langer je ze laat drogen, hoe harder ze worden. na het drogen leg je je boilies in de vriezer waardoor je ze lang kunt bewaren. leg je boilies 12 uur vóór je sessie uit de vriezer en je kunt ze gebruiken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En neem altijd een vriezer mee ik heb ook altijd zelfgemaakte boilies voor het karpervissen mee in een vriezer anders gaan ze kapot onder het vissen.