Ik heb snel last van zwakke spieren, kan dit te maken hebben met mijn vroegere anorexia?

Ik doe aan turnen en heb daarbij snel last van 'zwakke' spieren, ik kan heel slecht afduwen en als ik een paar keer radslag heb gedaan bijvoorbeeld dan zak en daarna gewoon door mijn armen heen. Opzich kan ik de oefeningen dus wel, alleen maar een paar keer. Ook salto's springen kan ik, maar na een paar keer lukt het niet meer omdat ik niet meer goed kan afduwen met mijn benen. Is dan te zwaar. Kan dit te maken hebben met dat ik vroeger anorexia heb gehad, dat ik daardoor snel zwakke spieren heb? Ik ben imiddels weer op een normaal gewicht (1,65 en 50 kg) en eet goed, maar ik kan me voorstellen dat het toch nog met vroeger te maken kan hebben? En wat kan ik eraan doen? Ik wil best oefeningen doen om sterker te worden, maar ik vraag me af of ik daarmee moet uitkijken wegens mijn anorexia-verleden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.4K

Het beste antwoord

Het kan er zeker mee te maken hebben. Maar je zegt dat je nu een gezond gewicht hebt.. .maar het is net aan een BMI van 18 en dus zit je echt op het randje... je spieren zullen dus ook minder ontwikkeld zijn zeg maar. Als je wat hoger in gewicht zou zitten dan neemt je spiermassa ook wat toe en wordt je sterker. Ik ken iemand die van zwaar ondergewicht afkomt en nu aan spieropbouw doet. Dat werkt heel goed. Maar alleen maar omdat het gewicht ook behoorlijk hoger is geworden. Dus ik zou zeggen probeer er zeker een kilo of 2 a 3 bij te krijgen en je zal er minder last van hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je zou eens kunnen kijken naar een fysiotherapeutisch fitness centrum.(zie link, het zit op meerder eplekken in Nederland) Dan kan je begeleid door een fysiotherapeut een spieropbouwend programma opzetten. Maar ja.. dan zal je ook wat aan moeten komen want ook dat kost extra energie. Ga je daartegenover niet meer eten dan kan je je spieren weer af gaan breken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kan zeker ermee te maken hebben dat je anorexia hebt gehad. Dat kan namelijk je spieren aantasten.
Als je sterker wil worden, zou ik naar de huisarts gaan. Deze kan een goed trainingsprogramma voor je opstellen, zonder het risico te lopen dat je te veel doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er gewoon wat krachttraining bij gaan doen, maar
In jouw geval schreeuwen je spieren ook o
koolhydraten. Dat is een van de grootste behoeftes van de spieren van turners. Dus waarschijnlijk zou je met het juiste voedingsschema al een heel eind verder komen.
Je kunt hier het best een diëtist voor raadplegen die ook enige affiniteit heeft met sport en daardoor precies weet wat je nodig hebt aan Koolhydraten en eiwitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou goed kunnen, goed eten versterkt je spieren (die moeten weer opgebouwd worden en bijtanken) en jeweerstand