Spieren trainen/kweken, hoe komt het dat je spier groter wordt na maten je een bepaalde gewicht meerdere malen getild heb op een bepaalde handeling?

Wat voor bouwstoffen gebruikt je lichaam hiervoor? Wanneer doe je lichaam dit? Welk voedsel bevorderd deze werking?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Het beste antwoord

bij het trainen beschadigen je spieren (kleine scheurtjes) door dit te herstellen en je lichaam voor te bereiden op de volgende inspanning maakt je lijf meteen extra spierweefsel aan. zo bouw je stukje bij beetje spierweefsel op.
rust is dus ook belangrijk (herstel is immers groei!)

Voeding en rust

Spiermassa krijg je niet door alleen te trainen. Je moet voldoende rust nemen en goed en gezond eten. Goed eten betekent: werk aan een constante suikerspiegel:

vermijd suikers
eet producten met een lage gi-waarde
eet veel vezels
eet 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag
eet weinig vet; als je toch vet eet, neem dan goede vetten! bijvoorbeeld omega-3-vetzuren uit zalm.
eet 6 maaltijden per dag en verder geen tussendoortjes
eet voldoende vitaminen en mineralen
eet niet te weinig. je mag best over de gemiddelde caloriebehoefte van 2600 kcal komen, maar met gezonde voedingsmiddelen
Welke voedingsmiddelen moet ik dan nemen?

Typische voedingsmiddelen die door veel bodybuilders gebruikt worden zijn:

kwark
havermout
tonijn, zalm
kipfilet / andere vleeswaren
wei-eiwit
melk
eieren
fruit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat je spieren dan beschadigen . Miniscule haarscheurtjes. Je lichaam herstelt dit en maakt je spieren groter en sterker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar gebruikt je lichaam eiwitten voor.
Eiwitrijke voeding is dan ook belangrijk voor spieropbouw. Daarnaast moet je zorgen voor veel koolhydraten om de benodigde energie te kunnen leveren.

Feitelijk beschadig je bij training de spier een klein beetje, die dan weer wat sterker wordt opgebouwd om de volgende keer de zwaardere last beter te kunnen dragen. Die spieren bestaan uit eiwitten die je uit je voeding haalt, dus daar komt ook het bouwmateriaal vandaan. Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam, koolhydraten zijn de benzine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, goede vetten, vitaminen, mineralen, sporenelementen, uiteindelijk moet je gevarieerd (blijven) eten, alleen de vraag ging specifiek over spieren / trainen, dus ik dacht laat ik het eens kort houden ;-)
omdat de spier tot het uiterste belast wordt en er over heen, gaat al het bloed er naar toe,