Is touw springen belastend voor mijn knieën?

Ik lees dit op veel sites maar daar gaat het vooral over mensen met overgewicht die willen afvallen dmv touwtje springen.

Ik ben 1.86 en weeg zo'n 77 kilo, ben dus zeker niet te zwaar.

Natuurlijk ligt het ook aan de hoeveelheid en intensiteit van de spring-sessie, ik wil het dan ook rustig opbouwen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
8.6K

Antwoorden (3)

Ja het kán belastend voor de knieën, kuiten en hielen zijn. Het is zelfs een blessuregevoelige oefening, omdat er toch een speciale techniek bij komt kijken, hoe vreemd dit voor sommigen van ons ook mag klinken.

Er zijn ook veel verschillende manieren van touwtje springen, en je past je intensiteit aan naar gelang je doel.

Zoals je zelf al zegt, heel rustig opbouwen, en ook goed opwarmen natuurlijk. Alhoewel het touwtje springen zélf door mij nog wel eens als variatie in mijn opwarming wordt gebruikt. Maar als je enkel gaat touwtje springen moet je ook eerst opwarmen van tevoren, en niet zomaar gaan springen.

Ik zou zeggen ga er voor, en kijk of je het leuk vind, en of je knieën het ook leuk vinden ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha! dat opwarmen had ik dus echt niet gedaan als ik t niet hier gevraagd had. Ik was gewoon heel rustig begonnen met springen..of mag ik dit als opwarming rekenen? Zo nee, heb je tips?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit continu te twijfelen of ik weer kan touwtje springen maar ik mis een halve meniscus sinds november en ik vraag me af of ik nu niet meer kans heb om de andere helft ook te scheuren of om artrose te krijgen..?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@J244, in jou geval, zou ik gewoon even rekken en strekken, en even 5 minuutjes op de fiets, dan springen. @Annepanne, ik raad het je ten strengste af, maar ik ben je fysio niet. Tenminste, als je een fysio hebt. Dit is ook de juiste persoon (meestal dan) om dit soort specifieke vragen aan te stellen. Overleg dit soort dingen altijd, voor je uberhaubt iets wilt gaan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je hebt gelijk Inkie ik ga toch maar weer eens mijn orthopeed/fysio bellen. Ben net klaar met fysio, en was t vergeten te vragen, vandaar.. Dank je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Touwtje springen behoeft geen warming up, dat is de warming up. En rekken en strekken met koude spieren nooit doen! Dat doe je naderhand pas als je spieren goed warm zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een beginner bent, en de techniek niet beheerst, is het toch verstandiger om even op de fiets te gaan, alvorens te springen. En rekken en strekken kan je zeker wel met koude spieren doen, mits het voorzichtig gebeurt. Nooit een dansles gehad zekers? Je kan ook rekken en strekken als cooling down ja. Dus beide zijn een mogelijkheid. Voor de gevorderden onder ons, is touwtje springen een uitstekende cardio oefening, en ook zeker een perfecte warming up, zoals ik al eerder zij, ik gebruik het zelf ook als warming up. Als je zegt dat touwtje springen geen warming up behoeft, en iemand is een beginneling, heb ik nog wel wat verhalen voor je over zweepslagen, hielspoor, gescheurde achilles enzv. en de mensen erbij, die precies kunnen vertellen hoe ze dit hebben opgelopen...
Bij elke sprong die je maakt belast je je knie. Dus ook met touwtje springen. Dat betekent niet dat je knieen niet tegen die belasting zouden kunnen. Als je gezonde knieen hebt is het geen probleem. Luister naar je lichaam. Als je Knieen het niet fijn vinden voel je dat snel genoeg en weet je dat je moet oppassen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
touwtjespringen is meer belastend voor de enkels dan voor de knieen. De belasting op de knieen valt er mee aangezien je op je voorvoeten op en neer springt.