Is touw springen belastend voor mijn knieën?

Ik lees dit op veel sites maar daar gaat het vooral over mensen met overgewicht die willen afvallen dmv touwtje springen.

Ik ben 1.86 en weeg zo'n 77 kilo, ben dus zeker niet te zwaar.

Natuurlijk ligt het ook aan de hoeveelheid en intensiteit van de spring-sessie, ik wil het dan ook rustig opbouwen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja het kán belastend voor de knieën, kuiten en hielen zijn. Het is zelfs een blessuregevoelige oefening, omdat er toch een speciale techniek bij komt kijken, hoe vreemd dit voor sommigen van ons ook mag klinken. Er zijn ook veel verschillende manieren van touwtje springen, en je past je intensiteit aan naar gelang je doel. Zoals je zelf al zegt, heel rustig opbouwen, en ook goed opwarmen natuurlijk. Alhoewel het touwtje springen zélf door mij nog wel eens als variatie in mijn opwarming wordt gebruikt. Maar als je enkel gaat touwtje springen moet je ook eerst opwarmen van tevoren, en niet zomaar gaan springen. Ik zou zeggen ga er voor, en kijk of je het leuk vind, en of je knieën het ook leuk vinden ;-))

Bij elke sprong die je maakt belast je je knie. Dus ook met touwtje springen. Dat betekent niet dat je knieen niet tegen die belasting zouden kunnen. Als je gezonde knieen hebt is het geen probleem. Luister naar je lichaam. Als je Knieen het niet fijn vinden voel je dat snel genoeg en weet je dat je moet oppassen

touwtjespringen is meer belastend voor de enkels dan voor de knieen. De belasting op de knieen valt er mee aangezien je op je voorvoeten op en neer springt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100