Hoe bepaal ik de eisen waaraan een set Nordic Walking poles moet voldoen?

Ik bedoel dus, op welke eigenschappen moet ik letten om een goede set te kopen, met de lengte ben ik al bekend, ik ben dus meer benieuwd naar materialen, prijs, beschikbaarheid, al dan niet telescopisch etc.

Hoe kom ik tot een weloverwogen beslissing, de prijzen lopen namelijk nogal uiteen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
2.3K

Het beste antwoord

Lengte van de stokken
De lenge van de stokken is erg belangrijk. De juiste lengte is afhankelijk van de lengte van de gebruiker en is met een eenvoudige rekensom vast te stellen, namelijk 0,68 maal de lichaamslengte. Bent u bijvoorbeeld 1,70 meter lang, dan dienen de stokken ongeveer 1,16 meter lang te zijn.

Handvat
Het handvat van de Nordic Walking stokken is ook iets om op te letten.

Het zwaartepunt van de stokken is ook een belangrijk aspect.

En er moeten rubberen doppen bij zitten.

Meer info vind je hier:
http://sport.infonu.nl/diversen/23650-nordic-walking-stokken-aanschaffen.html

Toegevoegd na 51 seconden:
De Consumentenbond testte verschillende merken (Consumentgids januari 2008). De Human Nature Carbon Ultra Light van de ANWB komen als beste koop uit de test.

http://www.anwb.nl/wandelen/wandelroutes/soorten-routes,/nordic-walking/Nordic-Walking-entree.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, dankjewel, die van de ANWB zijn ook nog eens niet zo duur.

Andere antwoorden (2)

Het beste advies is om gewoon naar een goede buitensportzaak (Bever ofzo) te gaan en je daar persoonlijk te laten adviseren.

Zaken die van belang zijn:
- lengte (gaf je zelf al aan)
- telescopisch of vast (vaste stokken trillen iets minder, telescopisch zijn makkelijk als je ze bv ook samen met je partner gebruikt en die heeft een andere lengte)
- Materiaal (carbon is lichter maar zeker in het begin lastiger om de techniek mee aan te leren)
- ervaringsniveau (je hebt prof stokken die voornamelijk ook door leraren gebruikt worden maar dan moet je al wel de techniek goed beheersen anders zwabberen ze alle kanten op)
- de bevestigingswijze aan de pols (er zijn stokken met een kliksysteem zodat het polsbandje snel los en vast geklikt kan worden. Kan soms makkelijk zijn als je bv even wat wil drinken of je schoen opnieuw wilt veteren). Persoonlijke mening: ik vind de bevestiging van de ANWB stokken bagger, ik snap ze niet en heb ooit een half uur staan pielen met een verkoopster die er ook niet uit kwam.

Sommige atletiekverenigingen met een NW afdeling hebben ook leasestokken, je zou het eens kunnen navragen en dan kan je eerst kunnen kijk of de sport je bevalt en/of wat voor stok je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn clubje worden die van de ANWB afgeraden, kweenie meer waarom. Exel heeft goede, koop vooral geen telescopische, want je zet er mee af en als de pole ineens inschuift kun je je erg bezeren, want op dat moment leunde je erop.