Parkour & Freerunning in nederland, is dit verboden?

ik krijg tegenwoordig al problemen als ik was rondhang met vrienden op een plein, dus we wouden eens iets anders doen voor onze 'vriend' de politie ~ is freerunning legaal in nederland?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
2.3K

Antwoorden (3)

Het is in principe niet verboden. Het zal je wel problemen opleveren als je bijvoorbeeld op prive terrein van mensen gaat rennen. Of in gebieden waar zo'n Artikel 461 bordje bij staat.

Ik raad je aan een groep te vinden om mee te trainen, Dan sta je sterker als er politie aan de te pas komt. De meeste keren, heb ik zelf ervaren, kun je goed met deze mensen praten en uitleggen dat je met een doelgerichte sport bezig bent. Parkour/Freefrun is vaak bekend onder politie en aan de hand van de agent kun je sneller of minder snel begrip krijgen.
En als er dan een agent moeilijk gaat doen, ga niet het gevecht aan maar beweeg naar een andere spot. Bij ruzie met politie is er een grote kans dat je daar niet meer mag trainen en dat daar ook op gecontroleerd wordt.

Tot slot geloof ik dat als je oprecht sport om jezelf te verbeteren je je eigenlijk geen zorgen hoeft te maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
+ Bij ruzie met politie is er een grote kans dat je daar niet meer mag trainen: en dat is het laatste wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Freerunning op zichzelf is niet verboden. Het feit dat je je vaak begeeft op andermans grond of eigendom maakt nou juist dát gedeelte wel strafbaar, en wel volgens artikel 138 Wetboek van Strafrecht (erf) en artikel 461 Wetboek van strafrecht.

Het is dan ook discutabel. Ik denk zolang je er niemand mee lastig valt, of overlast mee bezorgt er niks aan de hand is. Je moet dus een beetje oppassen wáár je het doet denk ik maar zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je rondhangt met vrienden op een plein, en je stoort anderen niet, je veroorzaakt geen (geluids-)overlast, en je maakt geen troep, dan krijg je helemaal geen problemen. Kletsen en rondhangen met een stel vrienden is in principe niet verboden.

In het filmpje zie ik weinig wat verboden zou kunnen worden. Het meeste gebeurt op de openbare weg, en er is geen wet, die jou verbiedt om van een muurtje op een plein af te springen.

Met 2 zaken in het filmpje zou je problemen kunnen krijgen.
- De stunts op de bouwplaats met die steigers: de aannemer zou bezwaar kunnen maken omdat het zijn terrein is (of van de opdrachtgever), en hij bang is voor schade.
- Het springen op de balkons (appartementencomplex?). Mensen die daar wonen zullen er waarschijnlijk niet erg gelukkig mee zijn, om steeds springende en rennende mensen op hun galerij te zien.

Als je verder goed in de gaten houdt, dat je de veiligheid van anderen niet in gevaar brengt, en je doet ook geen dingen die gevaar opleveren voor jezelf, dan kun je zoveel stunts uithalen als je wilt.