Wat voor type mensen tref ik aan bij een sportschool?

Eigenlijk wil ik graag aan fitness gaan doen maar ik merk dat ik twijfel omdat ik bang ben tussen allemaal strakke lijven en spierbundels terecht te komen. Ik ben nu niet bepaal de dikste maar wel aardig uit vorm na 2 jaar het 'rustig aan' gedaan te hebben.

Wie kan mijn 'angst' wegnemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het natuurlijk ook omdraaien. Ik vond het altijd een motivatie. Je kan er vanuit gaan, dat al die dunne of gespierde mensen, misschien ook ooit "uit vorm" waren of dik. Door hun trainen zijn ze misschien wel dun en gespierd geworden. Wat ook meestal uiteindelijk het doel is van trainen. Je kan natuurlijk wel beter even checken in welke sportschool jij je het beste voelt, want je hebt inderdaad scholen waar meer bodybuilders komen dan andere. Succes ermee!

Het beste antwoord

Het hangt van de sportschool af.

Sommige sportscholen trekken heel veel "bodypumpers", dus mensen die vooral krachttrainingen doen. Andere sportscholen trekken juist vooral cardio-mensen, dus mensen die langere tijd hun hartslag omhoog brengen en die juist niet aan die krachtapparaten zitten.

Om mensen als jou te helpen, zijn er veel sportscholen die speciale uren reserveren voor bepaalde doelgroepen. Ze hebben dan bijvoorbeeld een uurtje voor "beginnen met afvallen", waarin op een laag niveau de eerste stappen worden gezet in het verbeteren van de conditie. Ook zijn er sportscholen met speciale vrouwenuren, voor als je bang bent dat hitsige kerels naar je kont gaan staren.

Informeer dus vooral bij meerdere sportscholen.

--

Iets waar veel mensen niet snel aan denken, is dat je ook elders kunt informeren. Sommige buurthuizen organiseren gezamenlijke afval- of conditie-uren. Ook fysiotherapiepraktijken hebben soms een gezamenlijke sessie, die ook open staat voor mensen als jij die niet onder behandeling staan.

Informeer ook eens bij de plaatselijke skivereniging. Veel skiverenigingen organiseren sneeuwfit-cursussen. Die zijn eigenlijk bedoeld om met goede conditie te gaan skiën (want dan heb je meer plezier op de pistes en dan loop je minder kans op blessures). Maar de sneeuwfittrainingen staan voor iedereen open, ook voor mensen die niet skiën; vaak hoef je zelfs nergens lid van te worden.

De sneeuwfittraining die ik ken staat open voor alle leeftijden. De oefeningen worden zo gedaan dat iedereen ze op zijn eigen niveau kan doen. Je ziet dan ook dat er zowel "bejaarden" meedoen, die een steps-oefening "voetje voor voetje" uitvoeren, als topfitte twintigers, die dezelfde steps-oefening fanatiek springend uitvoeren.

--

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt.

Samenvattend:
--  Informeer bij diverse sportscholen of ze "doelgroep-uren" hebben.
--  Kijk ook eens rond *buiten* de sportscholen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds ik zelf tegenwoordig naar de sportschool ga, is mijn beeld erg veranderd. Dit in vergelijking met de jaren 90 en nu anno 2011.
Juist door de zwakkere gezondheid van veel mensen (denk bv aan overgewicht welke steeds maar toeneemt), is het aantal mensen wat de sportschool betreedt, meer gericht is op conditie, fitheid en gewicht.
Niet op uiterlijk, welke meer een jaren 90 doelstelling was. Deze groep heeft tegenwoordig een minderheid. Nu kan dit wel per sportschool verschillen!

Andere antwoorden (8)

Alle maten geloof mij
Wees niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allerlei typen mensen, zeker niet alleen strakke lijven en spierbundels. Dat zijn zelfs uitzonderingen. Er zijn altijd veel mensen bij die een tijd langs niets gedaan hebben, uit vorm raken, een buikje krijgen en dan weer op de sportschool beginnen. En dan hebben ze echt niet direct weer een goed figuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt niet bang zijn!!!!! Je komt natuurlijk van die slanke dennen tegen maar ook wat gezettere mensen. Je kunt aan de sportschool vragen wat de 'beste' tijd is om te sporten maar dat verschild per sportschool. Ik wilde ook altijd tussen de wat oudere mensen zitten (ben zelf 20) maar voelde mij ook niet op mijn gemak tussen die dunne... Ik wist op welke dagen en tijden dezelfde type mensen kwamen. Dus vraag het en kijk hoe je je voelt !! Elke dag en tijd is anders !!! Vind je de mensen niks probeer dan een andere dag. Succes en schaam je niet iedereen in een sportschool heeft t zelfde doel.. Werken aan lichaam en/of conditie (even kort gezegd) !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze tijd (anno 2011), vindt je er veel mensen die aan hun conditie willen werken en daardoor meer fitheid willen krijgen.
We leven in een tijd dat er meer overgewicht is en mensen zijn meer gaan sporten voor hun conditie en gewicht.
Kortom de normale mens/buur.
Ieder weer met zijn 'verhaal' en doelstelling.

De mensen die voor een strakke lijf gaan en een 'goed' uiterlijk voor de 'show' zijn in de minderheid.

Toegevoegd na 53 seconden:
En mocht je zelfs onder de indruk zijn van die ene 'slanke den'. Dan kan je ook meteen zien wat diegene er allemaal voor doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu zou ik je graag willen zeggen dat je je nergens zorgen om hoeft te maken. Maar de fitness waar ik heen ga heeft twee verdiepingen. Spieren beneden, cardio boven. Cardio zitten veel verschillende lichaamstype. Maar bij de spier apparaten.. Naja, ik ga daar niet tussen staan, daar voel ik mij echt niet happy bij.

Wat een aanrader is om gewoon eens een keer te gaan kijken. Bij voorkeur op het tijdstip dat je wilt gaan sporten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je geen zorgen. Ook ik heb altijd die weerstand tegen sportscholen gehad, maar sinds een jaar fitness ik nu af en toe en ik heb gemerkt dat er werkelijk alle soorten mensen rondlopen. Natuurlijk macho-knullen en jonge meiden met een perfect figuur, maar ook oudere mannen en vrouwen die hun buikje willen wegwerken of hun billen en benen weer strak willen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het beste gewoon even binnenstappen bij de sportschool die je overweegt, rond dezelfde tijd als je van plan bent te gaan sporten. Niets neemt je angst zo goed weg als gewoon kijken.

Ik herken je angst wel, maar het is echt een kwestie van even een sportschool uitzoeken die bij jou past. Dan hoe jij je geen zorgen te maken of je wel bij de sportschool en zijn klanten past.

Trouwens: als ik naar mijn lokale sportschool ga, kom ik vooral veel mensen als ik tegen; type 'wat (of veel) overgewicht en niet zo'n geweldige conditie, moet ik toch eens iets aan doen'. We staan allemaal in een wijde dus verhullende joggingbroek met een rooie kop op de crosstrainer op standje 'niet al te zwaar,graag'. Spandexdragende superlijven zijn ver in de minderheid.

De meeste bezoekers hebben namelijk precies dezelfde reden als jij en ik om toch maar weer eens wat te gaan sporten. En het mooie is: zij maken zich ook een beetje zorgen over hoe ze overkomen bij de andere sporters, dus zijn ze véél te druk bezig met zichzelf om op jou te letten.

Mocht je onverhoopt toch bij een echte tempel van spandex en strakke lijven naar binnenlopen: gewoon weer naar buiten lopen en een andere sportschool zoeken. Je hoeft je echt niet meteen in te schrijven zodra je binnenstapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, geweldige beschrijving in de derde alinea!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) It's funny 'cause it's true.
Je zult vast wel mensen tegen komen die mooislank zijn maar ook veel brede mensen. Als je het nou gewoon positief ziet denk je: als ik hier lange tijd kom krijg ik ook zo'n mooie slanke lijn!!!
succes en geef de moed vooral niet op!!