wat moet eerst? kracht of lenigheid?

ik doe aan acro ( soort van turnen) en daar moet je sterk zijn en lenigheid hebben
maar van kracht krijg je juist kortere spieren en van lenigheid probeer je ze juist weer langer te maken
wat is de beste volgorde voor het optimale resultaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.6K

Het beste antwoord

Eerst lenigheid dan kracht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb zelf ook op acro gezeten, ik denk eerst lenigheid dan kracht (ik zat eerst jaren op turnen, dat is vooral lenigheid). Maar volgens mij heb je bij acro meer aan kracht! ligt er wel een beetje aan of je onder of boven moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst lenigheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk dien je beiden min of meer samen te trainen. Je zal wellicht wel op een andere manier je kracht dien te trainen dan je gewoon bent.

Je lenigheid verhogen zonder bijhorende kracht kan immers het risico op blessures verhogen. Zie http://www.hetgezondehuis.be/lenigheid-mobiliteit
Zoals zij ook vermelden, kan een andere manier van krachttraining je lenigheid/mobiliteit verhogen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik geloof dat het vooral belangrijk is om rekening te houden met je eigen lichaam. Sommige mensen zijn van nature krachtiger qua bouw, terwijl andere mensen van nature leniger zijn.

Diegene die beschikken over een krachtige (en dus meer gespierde) lichaamsbouw hebben er baat bij om iets meer te focussen op het vergroten van de lenigheid, terwijl diegene die leniger aangelegd zijn er baat bij hebben om meer te focussen op het verwerven van kracht.

Het is belangrijk om een evenwicht te scheppen tussen de spierbouw en de lenigheid.

Dus als je wil weten waar je het best de nadruk legt in je trainingsschema, dan evalueer je best even de spierbouw van je lichaam t.o.v. de lenigheid.

Dan weet je meteen waar je het meest behoefte aan hebt.

Eigenlijk gewoon letten op hoe je je voelt in je lichaam. Als je merkt van jezelf dat je te stijf bent, dan kan je ervoor kiezen om aan je lenigheid te werken, en als je merkt van jezelf dat je kracht tekort komt, dan kan je ervoor kiezen om daaraan te werken.

Kwestie van je lichaam doorlopend in de gaten te houden.